15/04/2010

יש עוד היבטים לנווה צדק

בעקבות הקורס שעברתי בנושא "תחבורה עירונית בת קיימא", אני מאוד ממליץ על הפעילות של העמותה שארגנה את הקורס - תחבורה היום ומחר. ב-21 באפריל 2010 ייערך כנס בשיתוף תחבורה היום ומחר, המשרד להגנת הסביבה ושלל ארגוני תחבורה נוספים תחת הכותרת "העתיד הולך ברגל". יינתנו הרבה הרצאות על איך הפכנו להיות חברה שלא הולכת ברגל, איך הערים שאנחנו בונים מעוצבות כך שלא נחשוב אפילו ללכת ברגל, למה זה לא טוב ואיך אפשר לשנות את זה. בקורס שעברתי היו כמה הרצאות בנושא הזה שמאוד פקחו את עינַי, ולכן אני ממליץ להירשם לכנס הזה.


סיבה נוספת לכך שאני ממליץ להירשם לכנס הזה היא שבסיומו ייערך סיור בנווה צדק. בין מדריכי הסיור יהיה גם יואב לרמן, שחובה על כל חובבי האורבניות בכלל ותל אביב בפרט לעקוב אחרי הבלוג שלו. בניגוד לסיורים שאני מעביר בשכונה, אני מניח שהסיור הזה יתמקד לא בהיסטוריה של נווה צדק, אלא באופי העירוני שלה. ברור- נווה צדק נבנתה עוד לפני עידן המכוניות, כלומר, היא מלכתחילה לא תוכננה להכיל אותן. אבל בכל זאת, נווה צדק היא דוגמא טובה לאזור מגורים שהיעדר המכוניות הולם אותו, ויוצר בו משהו יוצא דופן באופן חיובי. רחובות צרים, היעדר חנייה, פסי האטה, רחובות הולנדיים, צמתים עם שדה ראייה מוגבל, חזית פעילה ברחוב שבזי, רחבה גדולה בסוזן דלל, אתרים מעניינים וגינות שכונתיות קטנות שהגישה אליהם בכלי רכב ממונעים בלתי אפשרית, נפח תנועה גדול של הולכי רגל (גם קבוצות שעושות סיור בשכונה וגם עוברי אורח), מדרכות צרות (שבגללן הולכי הרגל יורדים לכביש) - כל אלה מקשים על הנהגים והופכים את הכניסה לנווה צדק עם אוטו לקשה, מסורבלת, יקרה, מסוכנת ומיותרת. פתיחתם של חניונים גדולים ורבים מסביב לשכונה, גם כן תורמת לתהליך קבלת ההחלטה של הנהגים להשאיר את האוטו מחוץ לנווה צדק ולהיכנס אליה ברגל. ובזכות זה כל כך נעים להסתובב בה.

למתעניינים במיוחד בנושא של מיתון תנועה באזורי מגורים, אני ממליץ לקרוא את הפוסט הזה של האדריכל יודן רופא, שמסביר מה זה מיתון תנועה, איך עושים את זה, מה התוצאות החיוביות של מיתון תנועה ולמה לא עושים את זה בארץ.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...