27/03/2011

אורבניזם בתל אביב: 1 - מה זה אורבניזם ולמה זה מעניין

לפי הערך Urbanism בוויקיפדיה האנגלית, מדובר בגישה שמתרשמת מהמשמעויות של שטחים בנויים המיושבים בצפיפות. כלומר, עירוניות היא קודם כל שילוב של שניים - הרבה בניינים והרבה אנשים. עד כאן, נשמע לא מעניין בכלל. אבל המשמעויות מדהימות.

מקובל לחלק את ההיסטוריה האנושית לשלושה חלקים: העת העתיקה, ימי הביניים והעידן המודרני (שבו אנחנו חיים). ימי הביניים, כשמם כן הם, נמצאים בין העת העתיקה לבין העידן המודרני. מדהים לחשוב עד כמה השם שניתן לתקופה הזו מנותק מהאנשים שחיו במהלכה - האם באמת היה מישהו בימי הביניים שחשב שהוא נמצא בין תקופות? זה דומה לחלק במופע הסטנדאפ האולטימטיבי Dress to Kill של אדי איזרד, שבו הוא מסביר את המעבר מתקופת "לפני הספירה" לתקופה שלאחר מכן:



ימי הביניים נתפשים כהפרעה לקדמה האנושית, בעוד העידן המודרני הוא המשכה של העת העתיקה (ובפרט של תרבות יוון העתיקה). איך זה קשור לערים? מוסדות המדינה של ימינו התחילו בערי-המדינה היווניות (פוליס), ובראשן אתונה. הערך "עיר" בוויקיפדיה העברית מציע עוד כמה וכמה דוגמאות לחשיבות של ערים בעולם העתיק, אך לדעתי מספיקה הדוגמא של רומא - העיר שהצמיחה אימפריה שנשאה את שמה (האימפריה הרומית), ושהשתרעה בשיאה מסביב לכל הים התיכון (שטח שמאוכלס כיום על ידי כ-20 מדינות). לפי ההיסטוריה המערבית, שקע מעמדה של העירוניות בימי הביניים, ואורח החיים הכפרי הצטייר כערך כמעט דתי. למעשה, הסלידה מהערים הייתה כה רבה, שהמילה ville (בצרפתית: עיר) התגלגלה למילה villain (נָבָל, איש רשע).

ערי העידן המודרני הצמיחו את העולם שבו אנו חיים כיום - מבחינה כלכלית, מבחינה דתית, מבחינה תרבותית ומבחינה פוליטית. קונסטנטינופול של האימפריה העות'מאנית, פירנצה של הרנסנס, פריז של המהפכה הצרפתית, וינה של אירופה לאחר נפוליאון, לונדון של המהפכה התעשייתית... סיפור התפתחותה של הציביליזציה האנושית - הנורמות, הערכים, הרעיונות וההמצאות של האנושות - הוא במידה רבה סיפורן של הערים שיצרו אותה ושנוצרו מתוכה.

החשיבות של ערים בימינו כל כך גדולה, שערים מסוימות נתפשות כבעלות חשיבות גלובלית, על-מדינתית - ארבע החשובות הן ניו יורק, פריז, טוקיו ולונדון. אפילו נוצרו כמה מדדים להערכת החשיבות של ערים גלובליות. והנקודה הישראלית - עם סיום חגיגות המאה לתל אביב (בשנת 2009), "מנהלת שנת המאה" שינתה את עורה והחלה לפעול כ"מנהלת עיר עולם". כלומר, גם תל אביב שואפת למעמד של עיר גלובלית.

החשיבות של ערים היא לא רק בעבר, אלא גם בעתיד - המאה ה-21 היא המאה הראשונה בהיסטוריה של האנושות, שבה רוב האנשים גרים בערים, ולא בכפרים - ולכן, גם IBM התלבשו על העניין, ומקדישים לכך פרוייקט אדיר מימדים.

עוד מידע על אורבניזם באופן כללי ניתן למצוא בספרים של "הוצאת בבל" שעוסקים בנושא.

בפרק הבא: מאורבניזם לניו-אורבניזם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...