10/08/2013

שיטת השקשוקה התל אביבית - פרק 2

זהו פרק נוסף בסדרה "שיטת השקשוקה התל אביבית" (פרק ראשון | פרק 1.5)

תקציר הפרקים הקודמים: עיריית תל אביב יפו מפריטה את המרחב הציבורי בשיטת השקשוקה. הנכסים שאמורים להיות של כולנו עוברים לידיהן של חברות מסחריות  בדרך של תפירת מכרזים. *עדכון (14/8/2013) - גם "גלובס" מזדעזע משיטת השקשוקה התל אביבית

מחכה לאוטובוס בשמש. תחנת אוטובוס טיפוסית בתל אביב יפו

מי דואג לתחנות האוטובוס בעיר? לכאורה, העירייה היא זו שאמונה על העניין. אבל למעשה, לפני חמש שנים תחנות האוטובוס בעיר הופרטו במכרז שערורייתי.

בפרק הקודם גוללתי את הסיפור התמוה של המכרז להפעלת שירות השכרת האופניים בתל אביב, שהגיע למבוי סתום כשרק חברה אחת בחרה להתמודד בו. הסיפור של תחנות האוטובוס בתל אביב די דומה - גם המכרז הזה נתפר למידותיה של חברה אחת (כך טענו החברות הישראליות שהודיעו כי לא יוכלו להשתתף במכרז). רכישת מסמכי המכרז תומחרה ב-25 אלף ש"ח, דמי הזיכיון המינימליים נקבעו בגובה 20 מיליון ש"ח לשנה, והוטל איסור על התאגדות של כמה חברות פרסום חוצות לצורך השתתפות במכרז - אז מה הפלא שרק חברה אחת התמודדה?

כל התנאים הללו הובילו להשתלטותה של חברת ג'יי.סי דקו הצרפתית על תחנות האוטובוס בתל אביב (וגם על חלק ניכר מריהוט הרחוב בעיר). הטענות של החברות הישראליות על פגיעה במשק המקומי נפלו על אוזניים ערלות, ובהמשך נערך מכרז דומה גם בירושלים.

מאז השיקה את פעילותה בישראל ב-2008, ג'יי.סי דקו החליפה בהצלחה את מתקני הפרסום בעיר, ובכלל זה את מאות תחנות האוטובוס. אבל משעה שכל מתקני הפרסום הוחלפו, לא נותרו לחברה אפשרויות להתרחב למעט במישור הבלתי-חוקי - בניגוד לתנאי המכרז, ג'יי.סי דקו עוטפת את תחנות האוטובוס בפרסומות. מה שפעם היה תחנת אוטובוס עם מתקן פרסום הפך למתקן פרסום עם אנשים שמחכים בתוכו לאוטובוס.

אתר האינטרנט של ג'יי.סי דקו ישראל (צילום מסך)

אז המכרז היה תפור, והוא דחק הצידה את החברות הישראליות לטובת חברה זרה, שמיסחרה את המרחב הציבורי מעבר למה שהותר לה - למרות שכל הנתונים הללו חשובים, יש דבר אחד הרבה יותר חשוב. הדבר הכי חשוב הוא שתחנות האוטובוס בתל אביב פשוט לא טובות! משום שחברת ג'יי.סי דקו רואה בהן מתקן פרסום בלבד, הן לא באמת משרתות את המשתמשים בתחבורה הציבורית.

תחנות האוטובוס בתל אביב לא עושות מספיק צל (ובחורף גם אין מספיק מחסה מפני הגשם), אין בהן כמעט מקומות ישיבה, והמידע על קווי האוטובוס בולט בהיעדרו (וזאת בניגוד להנחיות משרד התחבורה). אז מתי נזכה לראות תחנות אוטובוס אמיתיות בתל אביב? לא לפני שנת 2033 - החוזה עם ג'יי.סי דקו נחתם ל-15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות.

הרשו לי לצטט את אילן קרני, מנכ"ל חברת מטרופולין (אחת ממפעילות התחבורה הציבורית בישראל): "בתל אביב, מאז שתחנות האוטובוס הועברו בזיכיון לחברת ג'יי.סי דקו, אסור לי כמפעיל להתקין שילוט. ביקשתי להתקין לוח זמנים בכתב ברייל ונדרשתי לתת כסף לג'יי.סי דקו, סכום גבוה בהרבה מאשר לו הייתי עושה זאת בעצמי." בפעם הבאה שתתהו עד כמה התחבורה הציבורית נגישה לאנשים עם מוגבלויות, תחשבו על הדיל המסריח שרקחה העירייה.

הדיל הזה גם הגיע רחוק יותר ממה שניתן היה לחזות מלכתחילה - חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) שאמורה להביא לכאן את הרכבת התחתית (לא לפני שנת 2022) מבקשת להקים בינתיים רשת של אוטובוסים מהירים באותם מסלולים של הרכבת התחתית (הערכה שלי - יבינו שאוטובוסים מהירים הרבה יותר יעילים ביחס עלות-תועלת מאשר רכבת תחתית, והזמני יהפוך לקבוע). לשם כך, נת"ע ביקשה מחברת ג'יי.סי דקו לספק לה את תחנות האוטובוס. למה דווקא חברת ג'יי.סי דקו? כי עיריית תל אביב התחייבה בפניה שלא יותקנו בעיר תחנות אוטובוס של חברה אחרת.

בחוות הדעת המקצועית של מנהלת אגף בכירה בנת"ע נכתב כי "לאור העובדה שקרוב ל-40% (34 מתוך 88) מסך תחנות האוטובוס החדשות שיש להתקין במסגרת הקו האדום המכין נמצאות בתחום העיר תל אביב-יפו וחייבות להיות מבוצעות על ידי ג'יי.סי דקו ישראל (כאשר שאר התחנות מפוזרות בתחום ארבע רשויות מקומיות אחרות: בת ים, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה), ולאור העובדה שלצורך הצלחת הקו נדרשת אחידות, בין השאר גם בצורת תחנות האוטובוס, הרי שגם התקנת יתר התחנות ברשויות המקומיות האחרות, צריכה להתבצע על ידי ג'יי.סי דקו ישראל. הקמתן של תחנות שונות בכל אחת מהרשויות המקומיות תפגע פגיעה קשה ומהותית בפרויקט ובהצלחת הקו."

ההכנות לחפירת הרכבת התחתית בתל אביב בעיצומן - צומת בגין/שאול המלך, יולי 2013

חוות הדעת הזו נכתבה כדי שחברת נת"ע תוכל לקבל פטור ממכרז בהתקשרות עם ג'יי.סי דקו. אלא שלחץ ציבורי שהופעל על נת"ע הביא לכך שהיא נסוגה מכוונתה שלא לערוך מכרז. ובינתיים ברמת גן נערך מכרז דומה מאוד לזה שנערך בתל אביב לפני חמש שנים - רק חברה אחת ניגשה אליו, והחוזה שעומד להיחתם איתה יהיה בתוקף ל-25 השנים הקרובות. שש חברות פרסום חוצות פנו לשר הפנים בבקשה שלא יאשר את ההסכם בין עיריית רמת גן לחברת ג'יי.סי דקו. נראה אם הן יצליחו הפעם.

*עדכון (14/8/2013): נתבקשתי לשתף כאן קישור לעמוד הפייסבוק של משתמשי התחבורה הציבורית נגד חברת ג'יי.סי דקו: "עוצרים את שערוריית תחנות האוטובוס בתל אביב"

*וחוץ מזה: תושבי חיפה יכולים ליהנות ממערכת של אוטובוסים מהירים בנתיבים בלעדיים - ה"מטרונית" (שהחלה לפעול לתקופת הרצה ללא תשלום בחודש האחרון). קברניטי העיר זנחו מראש את חלום הרכבת התחתית הבלתי ישים. על חשיבות המהלך הזה לחיפה כתבתי לפני שלוש שנים בעיתון הארץ. לצערי, בתל אביב לא הגיעו להכרה הזו וממשיכים לרדוף אחד חלום הרכבת התחתית. כל הכבוד לכתב "גלובס" עמירם ברקת שעוקב אחר פעילותה של חברת נת"ע האמונה על הקמת הרכבת התחתית, ומבהיר שוב ושוב ושוב למה זה לא יקרה.

8 תגובות:

  1. אנונימי11/8/13 09:14

    בנוסף על הגגון הצר מדי של התחנה שלא מספק צל, המושבים עשויים מתכת ובקיץ הם פשוט רותחים.

    השבמחק
  2. אנונימי11/8/13 12:28

    פוסט מעולה וחשוב. מפרסם בפייס. כדאי להוסיף כפתור לשיתוף, לא?

    השבמחק
  3. אנונימי11/8/13 16:27

    בתמונה דווקא נראה שיש מלא צל והאנשים היושבים בתחנה נהנים.
    עם זאת העיטוף של האגיס על כל התחנה מוגזם. אני גר בתל אביב כבר כמה חודשים ומעולם לא ראיתי תחנה כזו. הפרסום מוגבל לשתי המסגרות.
    והאמת שהתחנות החדשות נראות טוב יותר ועם ניחוח אירופאי.
    גם העובדה שחברה אחת ממונה על התקנת התחנות היא מצויינת בעיני. אחדים יגידו מונפול אני דווקא אומר שככה נשאר סדר והכל נבנה לפי אוטו סטנדרט.

    חולדאי עושה הרבה שטויות אבל הפעם הוא שיחק אותה.

    השבמחק
  4. אנונימי11/8/13 22:41

    תיקון קטן:
    המטרונית לא עובדת בחינם ולא נעליים... היא החלה בנסיעות המבחן, אולם לא מעלה נוסעים. לא בתשלום ולא בחינם.

    השבמחק
  5. אנונימי12/8/13 19:08

    בד"כ התחנה בנויה כמו קופסה והפרסומת לא בזוית, כך שנשארת מעט מאוד מדרכה למי שרוצה לעקוף את התחנה (נסו זאת עם עגלת ילדים או עם אופניים).
    זה יוצא שמה שחוסם את המדרכה זה לא הספסל שבצד שלו יש מעבר רחב, אלא הפרסומת.

    השבמחק
  6. כל הכבוד על הפרסום והחשיפה. חשוב מאוד שאנשים ידעו את האמת על למה הם סובלים ויקימו כל. על כן הקמנו קבוצה בפייסבוק למאבק בשערורייה הזו. כל מי שקורא את הפוסט ונזעק מוזמן להצטרף לקבוצה "עוצרים את שערוריית תחנות האוטובוס בתל אביב"
    https://www.facebook.com/groups/stopjcdtlv/

    השבמחק
  7. אנונימי13/8/13 00:19

    כל פעם שאני מחכה לאוטובוס נראה כי הצל הטוב ביותר הוא זה שמאחורי התחנה ולא בתוכה.... המנקים של החברה הנפלאה באים ושטפים את השלטים כשאנשים עומדים בתחנה ולא ממש אכפת להם להתיז עליך מים. בנוסף - זה באמת צילום של תחנה לא סטנדרטית - רוב התחנות עדיין רבועות ולא מניפתיות כמו זו שמוצגת.

    השבמחק
  8. אנונימי13/8/13 08:30

    לאיגנורנט עם חסך אוריני: מתעלם מכל הפגעים שנמנו בכתבה. "ניחוח אירופי", אכן, רק שבמקרה זה הנמצא במזה"ת - עם השמש,הלחות, החמסינים,הבריזה וצפיפות האוכלוסיה הלא אירופאים, התקנת תחנה פריזאית מסריחה בכפיה ל 25 שנה. אמנם בצילום האנשים בצל, אך זה רק לחצי שעה כשהשמש בזנית.הזכוכית בשאר הזמן חוסמת בריזה ומהווה חממת שמש. בפירסומות פורעים חוק וחוזה, אך בשטח לאינפורמאציה הכרחית כדי להתמצא בבאלגן הקוים קימצנו למשהו בלתי אפשרי. קרוב לוודאי שהאיגנוראציה ממומנת.

    השבמחק

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...