20/05/2013

מוכן להשתתף בניסוי?

אתר goingreen.org.il - ניסוי בשינוי הרגלי הנסיעה
אגרת הגודש הוצגה לראשונה בלונדון ב-2003. הרעיון היה להפחית את כמות כלי הרכב הנכנסים למרכז העיר ויוצרים עומס תחבורתי אדיר על ידי העלאת המחיר של הנסיעה. רבים ראו בזה מס בלתי הוגן, אבל מדובר בסיפור הצלחה - האגרה הפחיתה את העומסים במרכז העיר, והעבירה רבים לתחבורה הציבורית. בעקבות לונדון נקבעו אגרות גודש בערים נוספות באירופה.

בישראל ניתן לומר שיש ניסיון מסוים בהטלת אגרת גודש - הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב מאפשר לנהגים לשלם על נסיעה מהירה תוך דילוג על הפקקים של שעות העומס. המחיר משתנה ככל שהעומס קיצוני יותר, ונע בין 7-70 ש"ח. במקביל, יכולים הנהגים להחנות את מכוניותיהם בחניון שפירים ולהשתמש בשאטלים ללא תשלום (אל אזור הבורסה ברמת גן ואל אזור מרכז עזריאלי). גם כאן מדובר בסיפור הצלחה, ושר התחבורה הודיע על כוונתו ליצור נתיבים מהירים גם בכניסה לירושלים וגם בין ראשון לציון לתל אביב.

אבל הכוונה להרחיב את התשלום של נהגים על כל כניסה לגוש דן באמצעות אגרת גודש, פירושה שהנהגים לא יוכלו לבחור אם להשתמש בתשתית הפקוקה והחינמית או בנתיב המהיר שהשימוש בו כרוך בתשלום, אלא ייאלצו "לשלם קנס" על כל נסיעה בשעות העומס בגוש דן.

בשנים האחרונות פקידי משרד התחבורה השתעשעו ברעיון להטיל אגרת גודש על הנהגים בגוש דן. ביוני 2012, כשהשמועה הגיעה לאמצעי התקשורת, שר התחבורה מיהר להכחיש, ואמר כי הוא מתנגד להטלת האגרה כל עוד אין אלטרנטיבה בדמות תחבורה ציבורית יעילה. זו בדיוק העמדה שלי, אלא שאני לא שר התחבורה. למה בדיוק מחכה ישראל כץ? שפתאום תהיה כאן תחבורה ציבורית טובה? הרי הוא האחראי ליצירתה!

בכל מקרה, בניגוד להכחשה הגורפת, משרד התחבורה לא קופא על השמרים. הכוונה היא שב-2015 נתחיל לשלם אגרת גודש על נסיעה בגוש דן בשעות העומס, לפי מחירון דיפרנציאלי. בינתיים משרד התחבורה עורך ניסוי מתוחכם שנועד לבחון האם הרגלי הנסיעה של נהגים משתנים כתוצאה מהטלת אגרת גודש. במכוניותיהם של המשתתפים בניסוי יותקנו קופסאות ניטור, והם יידרשו לנסוע כהרגלם במשך כחצי שנה. לאחר מכן, יועמד לרשותם סכום כסף מסוים, ויוצגו להם התנאים שבגינם חלק מהכסף יילקח (למשל, 30 שקל בגין נסיעה לתל אביב ב-8 בבוקר). ככל שהנהגים יימנעו מנהיגה שבגינה יילקח מהם כסף, כך הם ירוויחו יותר, שכן הכסף שיחסכו יעבור אל חשבון הבנק שלהם בתום תקופת הניסוי. תוצאות הניסוי כנראה לא כל כך רלוונטיות, כי משרד התחבורה נחוש למדי. לשיטתו, הטלת האגרה היא צורך חיוני.

הייתם מוכנים להשתתף בניסוי? גלשו אל goingreen.org.il
חושבים שהאגרה לא צודקת? המתנגדים לאגרה כבר התחילו בהחתמת עצומה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...