17/02/2010

תחבורה וסביבה בתל אביב והלאה

בפוסט הקודם כתבתי על קורס תחבורה עירונית בת קיימא שבו אני משתתף, מתוך עניין אישי בנושאי תחבורה וסביבה ועניין עוד יותר אישי בתל אביב. אז זה עוד פוסט על העתיד של תל אביב, ולא על העבר שלה. והפעם: צומת הפיל - הרחק הרחק מנווה צדק ומאחוזת בית, בצפון-מזרח תל אביב.

צומת הפיל קיבל את שמו מהמסעדה הסמוכה - מסעדת הפיל שמשכה אליה ילדים רבים בזכות מתקנים ופסלים בדמות פילים. בשנים האחרונות הפך הצומת למפגע תחבורתי. אלפי נהגים מנסים להגיע לאזור התעשייה רמת החי"ל מדי בוקר ומשוועים לצאת ממנו מדי ערב דרך צוואר הבקבוק הזה. עומס התנועה קשה מנשוא בשעות הערב גם לנוסעים צפונה ברחוב בני אפרים שצריכים לעבור במקום. ומי שסובלים מכך - אולי הכי הרבה - הם תושבי האזור, שמדי בוקר ומדי ערב נמצאים במצור תחבורתי ובענן של זיהום. בעיה לא פשוטה.

חברת "נתיבי איילון" נדרשה לנושא הזה כבר בשנת 2000, אך מאז תוכננו תוכניות רבות, בוצעו עבודות הכנה בשטח, הוצעו חלופות, שוריינו תקציבים, נערכו מכרזים, נבחרו זכיינים, פוטרו זכיינים, נערכו מכרזים חדשים... ועדיין לא קרה שם מאומה. עמוד הפרוייקט באתר האינטרנט של "נתיבי איילון" מציג חזון די פשוט - להפוך את צומת הפיל למחלף. ובאמת הצורה הנוכחית של הצומת, מבחינת הדרכים הנפגשות בו והשטח הפנוי במרכזו, קורצת לשינוי.



אתמול פורסמה ידיעה על כך שמשרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית רמת השרון עשו יד אחת להקמת "מחלף הפיל". למרות שהצומת כלול בשטחה המוניציפלי של עיריית תל אביב והפרוייקט תוכנן על ידי החברה העירונית-ממשלתית "נתיבי איילון", לא העירייה ולא החברה צויינו בכתבה. אמנם הידיעה הזו פורסמה במקומון אינטרנטי בשם "Local רמת השרון", אבל ההשמטה הבוטה הזו יצרה אצלי חשד שמדובר בהודעה מטעם. הבנתי שזו הודעה לעתונות שהוציאה עיריית רמת השרון, בעיקר בזכות המשפט הזה: "ראש עיריית רמת השרון איציק רוכברגר וסגנו מאיר דורון, מקדמים את הנושא בשנים האחרונות מול משרדי הממשלה השונים, במטרה להביא להסדרת התנועה בין תל אביב לרמת השרון בואכה הכפר הירוק ולירידה בעומסי התנועה המשתרכים במקום מדי יום." רוכברגר מצוטט בהמשך הכתבה, באומרו: "מדובר בבשורה חשובה שתביא לשיפור ניכר באיכות חיי התושבים באזור. הקמת המחלף תקל בצורה דרמטית על פקקי התנועה בבקרים ובערבים לנהגים היוצאים והנכנסים מרמת השרון".

האם פקקי התנועה בצומת הפיל הם אלה שמעיבים כל כך על תושבי רמת השרון? כתושב רמת השרון ב-21 שנותיו הראשונות וכתושב חוזר מאז הקיץ האחרון, אני יכול להעיד על פקקים הרבה יותר משמעותיים (למשל, הפקקים ברחוב סוקולוב או בצומת הראשונים), כאלה שבאמת נמצאים בשטח השיפוט של רמת השרון, ולא בעיר הסמוכה. אז מה פתאום ראש עיריית רמת השרון מברך על הקמת מחלף בתל אביב?

חקרתי את הנושא, ומסתבר שהגבול בין שטחי השיפוט של רמת השרון ותל אביב שנוי במחלוקת. הגבול הדרומי של רמת השרון נמצא הרבה יותר דרומה ממה שניתן לצפות, והוא מורכב משטחים נרחבים מדרום לכביש 5. רוב השטחים הללו הם חקלאיים, אך הם כוללים גם את מרכז הטניס, את הכפר הירוק ואת שכונת נווה גן. על שכונת נווה גן שמעתי פעם. היא נמצאת בקצה הדרומי ביותר של השטח המוניציפלי של רמת השרון וצמודה לשכונת תל ברוך צפון בתל אביב. הקצה המזרחי שלה נוגע בצומת הפיל.


ועד התושבים של שכונת תל ברוך צפון התקשה לעכל את נווה גן, שהוקמה לפני שנים ספורות בלבד. לטענתם, עיריית רמת השרון סיפקה היתר לאיכלוס השכונה מבלי להקים לה תשתיות תחבורה נאותות. כביש עוקף קריית שאול היה אמור לחבר את נווה גן עם רמת השרון ומחלף הפיל היה אמור לחבר אותה עם תל אביב. עיריית תל אביב החליטה להגיב בחסימת הכבישים שחיברו את נווה גן ותל ברוך צפון, והיתר האיכלוס של השכונה בוטל. תושבי נווה גן התרעמו על חסימת הכבישים והוציאו עלונים שבהם תיארו את עצמם ככלואים בתוך גטו.

אכן עיריית רמת השרון עשתה משגה חמור בכך שלא דאגה לתשתיות תחבורה מתאימות. העירייה חמדה את כספי הארנונה מהתושבים החדשים של נווה גן. ועכשיו, עם הקמת מחלף הפיל, יהיה ניתן להמשיך לאכלס את השכונה ולגבות יותר ארנונה. אלא שהקמת השכונה חידדה בעיה נוספת, רצינית ביותר - הצורה השרירותית בה הועבר הגבול בין רמת השרון לתל אביב. בגלל המרחק מבתי הספר וגני הילדים, כמו גם מתשתיות המים והתברואה, תושבי נווה גן לא קיבלו שירות מספיק טוב מעיריית רמת השרון. עיריית תל אביב התלוננה על כך שהיא נאלצת לספק שירותי מים וביוב לנווה גן, כמו גם לקבל את ילדי השכונה למערכת החינוך שלה. בשל כך, עיריית תל אביב אף פנתה למשרד הפנים בבקשה שיעביר אליה את כל השטחים של רמת השרון שמדרום לכביש 5.

מה יהיה בעתיד? עיריית רמת השרון דוחפת להקמת מחלף הפיל כאילו אין מחר. פרוייקט תשתית שנמצא הרחק מרוב התושבים, במימון חלקי בלבד של העירייה, שבסיומו יהיה ניתן להגדיל מאוד את כמות התושבים, כלומר, את תשלומי הארנונה - נשמע מעולה! אילו אני ראש עיריית רמת השרון, הייתי לוקח את התוכניות של מחלף הפיל, משכפל אותן בקטן-קטן ושם במזוזה בפתח בניין העירייה. זה לא יכול היה להיות יותר טוב. אלא שמבחינה תחבורתית-סביבתית, אין לי ספק שמחלף כזה לא רק שלא יפתור את בעיות התחבורה הקיימות, אלא גם ייצור בעיות תחבורה חדשות. עד כמה שזה מוזר, הפקק לא נובע מכך שיש רמזור, אלא משום שפשוט יש יותר מדי מכוניות. החברה שנבחרה פעם לבצע את הפרוייקט היא חברת "מלרג". אני לא הבנתי אם היא עדיין מיועדת לבצע אותו, אבל כדאי לבחון שניים מהפרוייקטים שכבר ביצעה - הגשר המחבר את איילון צפון עם כביש 5 מערב ומחלף לה גווארדיה בתל אביב. שתי הפרדות מפלסיות שנחנכו ממש לאחרונה, בוצעו ביעילות ונראות מצויין. אבל זה פשוט לא עובד. שתי ההפרדות המפלסיות הללו נועדו להפחית את עומסי התנועה בצמתים מרומזרים, אלא שהורדת הרמזורים לאחר הקמת ההפרדות (בגשר או במנהרה) לא הועילה. המכוניות רק מתרבות.

מה עוד יהיה בעתיד? תל אביב המשתנקת משוועת לחמצן בדמות שטחים פתוחים, ולא פלא שהעירייה דורשת את המשאב הזה מרמת השרון (שלא מימשה את פוטנציאל הפיתוח שלהם עד כה). מבחינה תחבורתית וסביבתית, אין לי ספק שהעברת השטחים הללו לחזקתה של תל אביב תביא לתנופת בנייה ופיתוח שלא הייתה כדוגמתה באזור, במחיר גבוה מאוד של אבדן השטחים הפתוחים האחרונים בגוש דן. כמות האנשים שייאלצו לחלוק צירי תנועה מעטים שמתוכננים בעיקר לכלי רכב פרטיים תהיה הרבה יותר גדולה. הפקקים של היום ייחשבו לבדיחה ביחס לעתיד לבוא.

אפשרות אחרת? כן- ישנה אפשרות אחרת. ראשית, העברת נווה גן לשטח המוניציפלי של תל אביב. אין שום סיבה שלרמת השרון יהיה מעין מוצב קדמי שיוכיח את בעלותה על השטחים שמדרום לכביש 5, בעוד שעיריית תל אביב יכולה לספק שירותים לתושבי השכונה בצורה הגיונית יותר. שנית, קבלת החלטה עקרונית של רמת השרון והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שהשטחים הפתוחים שמדרום לכביש 5 יפותחו כשטחים פתוחים (פארק, חווה חקלאית וכו') ולא כנדל"ן מניב. אם רמת השרון מתהדרת בהיותה "עיר עם לב של מושבה", אז שתישאר עיר קטנה. ולבסוף, יש לוותר על תוכנית מחלף הפיל. במקום לנסות להגדיל את הקיבולת של הכבישים, יש לפנות לתחבורה אלטרנטיבית.

בכדי לסיים את הקורס לתחבורה עירונית בת קיימא שבו אני משתתף יהיה עלי להגיש עבודה. החלטתי להתמקד בדיוק בבעיה הזו, בפיתוח פרוייקט תחבורה ירוקה בין רמת השרון לצפון תל אביב. הפרוייקט שלי ייקרא "שלוש רמות", ומטרתו היא ליצור מערכת שבילי אופניים בין רמת השרון לבין רמת אביב ורמת החי"ל. המרחק בין כל שתיים מבין שלוש הרמות הללו הוא 4-6 קילומטר. זה מרחק סביר לרכיבה יומיומית על אופניים, ובהנחה שמהירות ממוצעת של רוכב אופניים היא בערך 20 קמ"ש, המעבר ממכונית פרטית לאופניים ישתלם למי שלא אוהב לבזבז כסף (בדמות זמן ודלק) בעמידה בפקקים.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...