06/05/2013

ניצן הורוביץ התייבש כבר בתחילת המרוץ

אחוזי התמיכה בחולדאי לפי אזורי קלפי בבחירות המקומיות 2008 - מתוך:
תוצאות הבחירות לראשות העירייה ולמועצת העירייה בתל-אביב-יפו 11.11.2008
כל מועמד בבחירות לראשות העיר תל אביב יפו משנן את המפה הזו, שמשקפת את הניצחון של חולדאי בבחירות המקומיות של 2008 - חולדאי זכה ב-50% מהקולות, בעוד שח"כ דב חנין, המתמודד העיקרי שרץ מולו, זכה ב-34% מהקולות. מהמפה עולה שמעוזי התמיכה העיקריים של חולדאי הם שכונות עבר הירקון, אזור כיכר המדינה ושכונות הדרום, ובפרט שכונת יד אליהו.

ח"כ ניצן הורוביץ הודיע היום במוזיאון נחום גוטמן כי יתמודד על ראשות העיר. שמעתי את נאומו וגם את השיחה שלו עם לונדון וקירשנבאום בערוץ 10. תשומת הלב הציבורית לכיוונו של הורוביץ החלה באותה תוכנית, והמשיכה בתוכנית אחרת באותו ערוץ (העולם הבא - ניצן הורוביץ מחפש את המחר). הורוביץ חזר אל לונדון וקירשנבאום ואל ערוץ 10, אחרי כמה שנים של עשייה פרלמנטרית שכללה חקיקה סביבתית וחברתית מרשימה (ח"כ ניצן הורוביץ באתר "כנסת פתוחה"). אבל הכתב לענייני חוץ לשעבר לא הצליח להמריא - הוא ירה לכל הכיוונים, ושם בחבילה אחת את החינוך, התחבורה, הדיור, חוף הים ועוד ועוד. את חולדאי הוא שיבח, ולא יצר הבחנה ברורה בינו לבין ראש העיר המכהן. בעוד שחולדאי כמובן ירוץ על תקן "הביצועיסט", בינתיים הורוביץ מצטייר כ"קשקשן", וזה כמובן יוסיף לתווית "חסר הניסיון" שאנשי שלומו של ראש העירייה ינסו להדביק לו עד הבחירות ב-22 באוקטובר 2013.

מה כן יכול לקרות שיביא למהפך שהורוביץ מייחל לו? כרגע יש שניים וחצי מועמדים רלוונטיים במרוץ לראשות העיר, והם חולדאי, הורוביץ ואהרון מדואל. מדואל היה בחמש השנים האחרונות יו"ר סיעת "עיר לכולנו" במועצת העיר בעקבות הצבתו כמספר 2 לדב חנין בבחירות האחרונות. הוא משמש כאנטיתזה לחנין - קבלן, מזרחי, ליכודניק, תושב דרום העיר (ומהיכרותי אותו, מדובר בבן אדם אינטליגנטי ופרגמטי). כשחנין החליט שלא ירוץ (ככל הנראה, בתיאום עם הורוביץ, שכן היה חשש שהשניים יקזזו זה את זה אם ירוצו במקביל), הצטייר מדואל כמועמד המוביל לעמוד בראשות "עיר לכולנו" ולהיות מועמד התנועה לראשות העיר.

אז מה שכן יכול לקרות הוא שהורוביץ יוכל לקחת קולות מחולדאי בצפון העיר, ומדואל יוכל לקחת קולות מחולדאי בדרום העיר. כדי שמהלך כזה יצליח, יש להוריד את חולדאי אל מתחת לסף התמיכה של 40%. חשוב לזכור גם שאם אף אחד מהמועמדים לא זוכה ב-40% מהקולות, מתקיים סיבוב שני כעבור שבועיים, שבו שני המועמדים שזכו לכמות הקולות הגדולה ביותר מתמודדים ראש בראש. ההימנעות מסיבוב שני היא קריטית, שכן בבחירה בין הורוביץ לחולדאי בלבד או בין מדואל לחולדאי בלבד, עושה רושם שחולדאי ינצח. לכן, הורוביץ או מדואל נדרשים לסחוף יותר מ-40% במקביל להורדת התמיכה בחולדאי אל מתחת ל-40%. כמו כן, יש לזכור שאחוז ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות הוא נמוך יחסית (למעט במגזר הערבי), וישנם הרבה שוכרי דירות שכלל לא רשומים בתל אביב (וזה דווקא קהל היעד שהיה שמח להחליף את חולדאי). לדעתי, הסיכוי שזה יקרה לא גדול. 

כדי להבין את האפשרות השנייה שיכולה להביא להחלפת חולדאי צריך להבין את מפת הבחירות הארציות שנערכו בפברואר 2013:

בחירות ארציות 2013 בתל אביב יפו -
"יש עתיד" באפור בהיר, מרצ בירוק, הליכוד בכחול, ש"ס בחום כהה, העבודה באפור, וקצת בל"ד באפור כהה באזור יפו
אמנם למרצ יש בסיס תמיכה איתן במרכז העיר, אך יש עתיד בצפון והליכוד בדרום היו המפלגות הנתמכות ביותר בבחירות הארציות האחרונות בתחומי תל אביב יפו. חולדאי יפסיד את הדרום, אם הליכוד יציב נגדו מועמד, ויפסיד את הצפון אם יאיר לפיד יביע את תמיכתו במועמד אחר. כרגע עושה רושם שאף אחד משני התרחישים הללו לא יקרה - הליכוד לא באמת מאמין שהוא יכול לקחת את העיר הכי שמאלנית במדינה, ויאיר לפיד עשוי מאותם חומרים שמהם מורכב חולדאי - שניהם גברים עשירים אשכנזים, עם קריירה ציבורית ארוכה, שחושבים שהם התגלמות החזון הציוני ומתת האל לבוחריהם. לכל היותר, יש עתיד והליכוד יציגו רשימות שיתמודדו על 31 המושבים במועצת העיר (חשוב לזכור שבבחירות המקומיות מצביעים בשני פתקים - בפתק בצבע צהוב למועמד לראשות העיר ובפתק בצבע לבן לרשימה למועצת העיר). בהקשר זה יש לציין כי מפלגת מרצ עשתה מחטף - ראשת הסניף התל אביבי של מרצ, סגנית ראש העיר לשעבר מיטל להבי, ציפתה להיות המועמדת לראשות העיר מטעם מרצ, בהנחה שהמפלגה תבחר להריץ מועמד/ת. בתיאום מאחורי הקלעים, כנראה שהוחלט להריץ מועמד אחר, ומטה הבחירות המקומיות של מרצ הודיע על תמיכתו בהורוביץ מיד עם הודעתו כי יתמודד בבחירות.

גם הילה קובו, כתבת באתר "וואלה", חושבת שהורוביץ מחוויר לעומת חולדאי, והוא לא יותר מחיקוי של דב חנין. כנראה שלא יצליח לשחזר את ההצלחה היחסית של חנין ב-2008, ובטח שלא יצליח לעקוף בסיבוב את חולדאי. אם להשוות את הריצה של הורוביץ לראשות העיר לריצת מרתון תל אביב, נראה לי שהוא קיבל מכת חום עם יריית הזינוק.

*לשם הגילוי הנאות, אני חבר בתנועת עיר לכולנו, אך אינני פוסל את האפשרות להצביע לניצן הורוביץ, ואני כן פוסל את האפשרות להצביע לחולדאי, כי 15 שנים זה מספיק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...