20/02/2013

במדינת תל אביב לא רוצים אוטובוסים

"לסלול כבישים כדי לחלוץ פקקים - זה כמו לצאת למלחמה כדי לעשות שלום. זה פשוט לא עובד" - בכתבה על הכביש החדש בשכונת נווה גן ברמת השרון ("חדר החדשות" - חדשות המקומיות של הוט, 17/2/2013)

"מדינת תל אביב" כביטוי שהפך להיות שווה ערך למילת גנאי מטיל את האשמה בראש ובראשונה על התל-אביבים האטומים שיושבים בבתי קפה ולא על העומד בראשות העירייה, רון חולדאי. אני מציע להתחיל להסתכל על המושג "מדינת תל אביב" במשמעותו הפוליטית ולהבין את המשמעות הקריטית שלו לחיים היומיומיים שלנו - כמו שהבידוד המדיני של ישראל באחריותו של ראש הממשלה גורם לירידה ברמת החיים שלנו כישראלים, כך גם הנתק בין העירייה לבין הממשלה באחריותו של חולדאי מקשה עלינו כתל-אביבים.

סבב החלפת המהלומות הנוכחי בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב יפו פורסם היום (19/2/2013) ב"הארץ" תחת הכותרת "מחלוקת בין רשויות מונעת הפחתת זיהום אוויר בתל אביב" - וכך נכתב: "בעירייה יזמו תוכנית שתאסור כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר, אבל משרד התחבורה מתנגד וטוען שהיא תפגע בתחבורה הציבורית".

אלא שהנושא לא חדש בכלל - כבר לפני שנים העירייה הכינה תוכנית תחבורתית להפחתת זיהום אוויר שבמסגרתה ייתחם אזור נרחב במרכז העיר, ושאליו תיאסר כניסת כלי רכב מזהמים. לכאורה, תוכנית מבורכת, אלא שהעירייה גם הדגישה כי כלי רכב מזהמים אינם חלילה כלי רכב פרטיים (תזכורת: מדי יום נכנסות לתל אביב 500,000 מכוניות, אבל פועלים בה רק אלפים ספורים של אוטובוסים ציבוריים), אלא אוטובוסים ומשאיות, משום שהמנועים שלהם גדולים יותר ופועלים על דיזל.

כשמשווים אוטובוס למכונית, ברור שאוטובוס מזהם יותר, אך הוא גם מסיע פי 50 יותר אנשים - זהו חוסר ההיגיון שבתוכנית. אגב, כשסגרו את מרכז העיר לונדון לכלי רכב מזהמים, השאירו את המכוניות בחוץ ונתנו לאוטובוסים להיכנס. לכן, משרד התחבורה לא מאשר את הפעלת התוכנית - לא הגיוני שיהיה כדאי להיכנס עם אוטו למרכז העיר, ובלתי אפשרי להיכנס עם אוטובוס. לפרטי התוכנית (כולל התגובות של הרשויות השונות) כדאי לקרוא את המסמך שהפיק מרכז המחקר והמידע של הכנסת ביולי 2008.

אגב, אני הופעתי בכנסת בעניין זה בשלהי 2010, והתווכחתי ממושכות עם ראש הרשות לאיכות הסביבה משה בלסנהיים על התוכנית המוזרה הזו:



החיץ שבין תל אביב למדינת ישראל מגולם בראש ובראשונה בנתק השורר בין עיריית תל אביב יפו לבין משרד התחבורה. הנתק הזה שב ועולה מדי פעם, בעיקר בהקשרים של דת ומדינה - בפברואר 2012, הקואליציה של חולדאי החליטה להגיש בקשה להפעלת אוטובוסים בשבת. כמובן, שר התחבורה ישראל כץ, שכבר הודיע בעבר כי לא ישנה את הסטטוס קוו, לא ראה זאת בעין יפה, ומשרדו השתלח אישית בראש העירייה: "מדובר בגימיק ובספין תקשורתי מבית מדרשו של חולדאי".

שבעה חודשים חלפו (ספטמבר 2012), ועיריית תל אביב יפו הכריזה כי מנויי תל אופן יוכלו לשכור אופניים לפני כניסת יום הכיפורים ולהחזירם במוצאי היום ללא עלות. התקשורת הזדעקה "תל אופן יופעל ביום כיפור", ומשרד התחבורה איים להפסיק את המימון לפרוייקט השכרת האופניים העירוני. חולדאי השיב שכץ לא בקיא בפרטים, ואפילו אסף זמיר, סגנו של חולדאי, יצא אל השטח כדי להשיב לשר התחבורה "שיתעסק בענייניו".

כעבור חודש רון חולדאי נדרש לנאום באוניברסיטת תל אביב - נאום ארוך, מפורט ומרתק על תפישתו הניהולית כראש עירייה. נאום חולדאי כולו זמין לצפייה ביוטיוב. בעקבות הנאום פורסמה כתבה ב"גלובס" ובה נכתב:

חולדאי תקף שוב את שר התחבורה על מדיניות התחבורה הציבורית: "ת"א היא מקום קטן, ולהגיע מיפו לת"א לוקח 10 דקות בלי פקקים, אבל שרי התחבורה תוקעים את הרכב הפרטי וכשיש תחבורה ציבורית הם לא אוכפים את נתיב התחב"צ ולא נותנים לנו את הסמכות לאכוף. אם היו נותנים לי הייתי אוכף, אבל לא נותנים לי, אז אני לא אוכף.
‏"כשאני מדבר עם שר התחבורה ואומר לו 'אם לא תקימו רשות תחבורה מטרופולינית, לא יקרה שום דבר', הוא צוחק עליי. אני אומר לו שבזמן שהוא מדבר, כבר עשיתי רכבת תחתית מפתח תקווה לראשל"צ ועברנו מתחת לישובים וכולם אפילו לא יודעים. זה שלושה מטר צינור בפרויקט של מיליארדים ואף אחד לא יודע. זאת משום שהצינור הזה מוביל ביוב ולא תחבורה".
 באותה כתבה נמסרה גם תגובת משרד התחבורה:
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במהלך 10 שנות כהונתו של מר חולדאי כראש עיריית תל אביב-יפו ועד לכניסתו לתפקיד של השר כץ, לא בוצע בתל אביב ולא קודם שום פרויקט תחבורתי הראוי לציון, ולא במקרה. מדובר למעשה בעשור אבוד, בכל הנוגע לקידום התחבורה הציבורית בעיר ת"א וחולדאי הוא שותף למחדל ולכישלון שנמשך לאורך שנים רבות. בשלוש וחצי שנות כהונתו, הצליח השר כץ להוציא לפועל פרויקטים חשובים, ללא כל סיוע מצד ראש העיר, והחל בביצוע פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב לאחר עשרות שנים של עיכובים ודחיות. המשרד מקדם את הקמתם של נת"צים בכל רחבי הארץ, כולל במטרופולין תל אביב. לצערנו, בקשות חוזרות ונשנות לאישור נת"צים ברחבי העיר תל אביב נדחו מסיבות בלתי מובנות. השר כץ הכליל במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013 הצעת החלטה המסמיכה לראשונה פקחים עירוניים ברשויות המקומיות לרשום דוחות לנהגים."
הנתק בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב יפו (או לפחות בין שר התחבורה לבין ראש העירייה) משפיע על החיים של כולנו - ישראלים ותל אביבים כאחד. זהו אחד הנושאים שכדאי לחשוב עליהם לקראת הבחירות המקומיות שייערכו ב-22 באוקטובר 2013. ואם אתם גרים בתל אביב ועדיין לא שיניתם כתובת במשרד הפנים, הנה מדריך קצר וקולע לתהליך הפשוט הזה, שבסופו תישמר לכם הזכות להחליט מי יהיה ראש העיר שלכם. תוכלו גם להחליט על בסיס נאומו, אם אתם רוצים שזה יהיה חולדאי:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...