19/11/2016

אנשים חיכו בתחנות

נתחיל מהסוף - כך נראו משתמשי התחבורה הציבורית המבולבלים בשבוע שעבר, בערב שבו נערך מרוץ הלילה בתל אביב:


האנשים הללו חיכו לאוטובוס שלא הגיע, והסיבה לכך היא שמתייחסים אליהם כמו אל אוויר. האם זה חייב להיות כך?


לשם השוואה, אפשר לראות גם כיצד העירייה מתייחסת לנהגים בעיר:


השלטים על מרוץ הלילה נתלו כשבועיים לפני המרוץ. הם מיועדים רק לנהגים, ומסבירים אלו רחובות ייחסמו לתנועה ובאלו רחובות תיאסר החנייה. אף שלט לא נתלה בתחנות האוטובוס.

כמו כל שנה בסתיו, לקראת מרוץ הלילה נתלו מאות שלטים שמסבירים לנהגים איפה אסור יהיה לחנות, ומשתמשי התחבורה הציבורית צריכים לנחש אילו קווים יפסיקו לפעול ומתי. למה לא תולים גם שלטים בתחנות האוטובוס? ובכן, הן רכוש פרטי. העירייה הפריטה את תחנות האוטובוס לידיה של חברת שלטי החוצות ג׳יי סי דקו, ושם לא מוכנים שהעירייה תשים שלטים על התחנות. אז שמתי בעצמי:


בעקבות הפרסום בפייסבוק של השלט הזה, עליתי לשידור ברדיו, ושוחחתי עם אביב לביא ולינוי בר גפן בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל:


האם זו תופעה חדשה? ממש לא. גם בשנה שעברה, לקראת מרתון תל אביב הצבעתי על ההתייחסות הנוראית הזו למשתמשי התחבורה הציבורית, וגם אז עליתי לדבר ברדיו - על כך בפוסט "לשכנע את רינה מצליח" מפברואר 2016. וזה לכאורה בעיר שרוצה לעודד תחבורה בת קיימא. גם אז שמתי שלט על תחנת האוטובוס הקרובה למקום מגורי:


אגב, בעקבות המרתון בשנה שעברה כן נכנסנו לשיחה עם רשות התחבורה של עיריית תל אביב. הם אמרו שהם מאוד מתקשים להביא לידי כך שייתלו שלטים על תחנות האוטובוס, והם כן מוכנים לשקול אמצעי פרסום אחרים. שום דבר מהכוונות הטובות לא התממש בפועל במרוץ הלילה בשבוע שעבר, ואנשים חיכו בתחנות.

אני לא היחיד שחושב שתחנות האוטובוס בתל אביב גרועות (ראו גם את עמוד הפייסבוק "תחנות אוטובוס לבני אדם") - הן לא מספקות צל או מחסה מגשם, ברבות מהן אין כלל מידע או שהמידע לא מעודכן, ובאופן כללי הן מהוות שלט פרסומת יותר מאשר מקום המתנה לאוטובוס. הנה דוגמא לתחנה בכיכר רבין שאין בה שום מידע על הקווים שעוברים בה, אבל חברת ג'יי סי דקו לא רואה שום בעיה בזה, והופכת אותה לפרסומת (ענקית):


מה אפשר לעשות? אמנם תחנות האוטובוס בתל אביב הן רכושה הפרטי, וכתבתי על הפארסה הזו באריכות, אבל זה לא אומר שצריך לקבל את רוע הגזרה. משתמשי התחבורה הציבורית, ובייחוד אלו שגרים בתל אביב ועובדים בה, צריכה לדרוש שתחנות האוטובוס ישרתו אותם ולא את שורת הרווח של חברת ג'יי סי דקו. ואפשר גם להתחיל מזה שתחנת אוטובוס שאין בה מידע על קווים, יהיה לא חוקי לתלות בה שלטי פרסומת. ובנוגע לשינויים בתחבורה הציבורית אפשר לקחת דוגמא מלונדון, שם מודיעים על שינויים כאלה גם בתחנות האוטובוס:


למעשה, העירייה כן רוצה לפעול בכיוון הזה, אבל כנראה נתקלת בקשיים. בעקבות הפארסה של המרתון לפני שמונה חודשים, הוזמנתי לפגישה בעירייה, יחד עם גיל יעקב, מנכ"ל ארגון 15 דקות, ובהשתתפות נציגי החברות אגד ודן, וכשהסברנו את החשיבות של יידוע הציבור על שינויים בתחבורה הציבורית, נתקלנו במוכנות לשנות את המצב. ראו גם את מסמך סיכום הפגישה, שמעיד על הכוונות הטובות, אם כי שום דבר מזה לא בוצע בפועל:


העירייה כבר החלה לפרסם את המרתון שיתקיים ב-24/2/2017 - בעוד שלושה חודשים - וזו הזדמנות לתקן את הטעון תיקון.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...