24/02/2016

מרתון תל אביב 2016

בעקבות הפוסט הזה פרסמתי עוד שניים - לשכנע את רינה מצליח | אחרי המרתון

אנדרטה לשואה ולתקומה ליד נעל
אני מצפה בקוצר רוח למרתון תל אביב שיתקיים ביום שישי הקרוב (26/2). מדי שנה, העיר נסגרת ברובה לתנועת מכוניות, והשקט ברחוב שלנו עולה אפילו על השקט של יום כיפור. אלפי רצים הולכים ליהנות מאירוע הספורט הזה. ערים רבות בעולם מקיימות מרתון, שנועד גם למשוך תיירים ולעודד את העסקים בעיר.


אז למה מרתון תל אביב מעצבן אנשים? נהגים כועסים על חסימות הכבישים, הורים כועסים על כך שקשה לקחת את הילדים לבית הספר, וכמובן - העיר כולה הופכת לשלט פרסומת, וזה מרגיז את מתנגדי הקפיטליזם. על המשמעות של הפיכת העיר לזירה קפיטליסטית עמדה נעמה ריבה המצוינת במסה "סובב אלנבי". ריבה כתבה ביחס למרוץ האופניים סובב תל אביב - אבל מסקנותיה (וגם הדברים שלהלן) רלוונטיות גם למרתון תל אביב, למרוץ הלילה וכל אירוע ספורט גדול בתל אביב.

אבל בואו נתמקד רגע בעובדות - מרתון תל אביב הראשון נערך בינואר 1934, והשתתפו בו שבעה רצים. ראש העיר הראשון מאיר דיזינגוף הזניק אותם מפתח בניין העירייה הישן, ברחוב ביאליק. ראש העיר הבא שערך מרתון בתל אביב הוא שלמה להט (צ'יץ'), אבל עושה רושם שזה לא היה אירוע אדיר מימדים כמו בימינו. המרתון הראשון במתכונתו הנוכחית נערך כחלק מחגיגות המאה לתל אביב ב-24 באפריל 2009. מאז יש לנו מרתון בתל אביב מדי שנה.

עיריית תל אביב מקצה 1,290,000 ש"ח למרתון
עד כמה שההיסטוריה של המרתון מעניינת אותי, גם מעניין אותי כמה כסף העירייה מוציאה על זה. ובכן, ניגשתי לתקציב העירייה לשנת 2016 והגעתי עד לסעיף 829-886, לפיו העירייה מקציבה 1,290,000 ש"ח לארגון המרתון.

אבל מה שהכי משפיע עלי הוא מה שקורה בכיכר רבין, למרגלות בניין העירייה, בשבועיים שלפני המרוץ. אני אוהב ללכת על רחוב גורדון, לחצות את כיכר רבין ולהמשיך על שדרות דוד המלך. הדרך הזו חסומה בפניי מזה שבועיים, כי בכיכר רבין הוקמה עיר אוהלים (הנה תמונות מהמרתון של 2014 שממחיש את ההשתלטות על הכיכר). עיר האוהלים הזו משרתת חלק מהלוגיסטיקה של המרתון (חלוקת ערכות לרצים), וגם כמתחם פעילויות לכל המשפחה. אבל זה כלום לעומת הפרסומת שנותנות החסות מקבלות (נותנת החסות הראשית השנה היא חברת Samsung).

מעניין אותי אם נותנות החסות משלמות ארנונה על הקניון הארעי שהן מקימות בכיכר. מעניין אותי גם, אם העירייה מקצה למרתון 1.3 מיליון ש"ח, ובוודאי שנותנות החסות משלמות סכום כזה או גדול יותר, אז למה גם הרצים צריכים לשלם? מעניין מהי שורת הרווח חברת כפיים (חברה שעיקר עיסוקה הוא שיווק וקידום מכירות, ולא ארגוני אירועי ספורט), שמארגנת את המרתון לפחות מאז שנת 2012. כנראה שבעירייה לא אוהבים להחליף ספק.

שלט שמיידע את הנהגים על חסימות כבישים בשל המרתון
אבל מה שהכי מרגיז אותי הוא ההתמקדות בנהגים בתור הנפגעים העיקריים של המרתון. גם כשיש מרתון, אנשים רוצים להסתובב בעיר, וחלקם רגיל לעשות זאת עם מכונית. לי אין מכונית, וזה פחות רלוונטי לי, אבל אני מבין את הרצון ליידע את הנהגים בכל מה שקורה, ולכן העירייה תולה שלטים בכל רחוב שעומד להיחסם בשל המרתון, במרווחים קצרים. אפילו תלוי שלט די גדול בקצהו הצפוני של רחוב אבן גבירול, כך שאף נהג לא יוכל לפספס את זה. את השלטים תלו לפחות שבועיים לפני האירוע. גם פרסמו את המידע באתר העירייה. עד כאן - בסדר גמור.

אני לא נכנס לוויכוח, אם צריך לקיים אירועי ספורט גדולים בעיר (לאו דווקא), האם זה בכלל תורם לכלכלת העיר (אין נתונים), והאם הפגיעה בתושבים שווה את זה (לדעתי ממש לא). אבל אם כבר עושים מרתון, ואם כבר מיידעים את הציבור על חסימות כבישים - אז למה הנהגים יותר חשובים ממשתמשי התחבורה הציבורית?

לפני יומיים בדקתי אם חברות האוטובוסים בכלל מודעות לקיומו של מרתון תל אביב, כי לא מצאתי שום מידע באתרי האינטרנט של המרתון ושל חברת כפיים. באתר העירייה היה אמנם מידע על חסימת רחובות, אבל בנוגע לשינויים בתחבורה הציבורית הפנו למוקדי השירות הטלפוניים של חברות התחבורה הציבורית. במוקד "כל קו" (מרכז המידע הארצי לתחבורה ציבורית ב-8787*) לא היה שום מידע. ראויה לשבח חברת מטרופולין, אך שאר החברות פישלו בגדול. התוצאות העגומות:

ביום שישי הקרוב יתקיים מרתון סמסונג תל-אביב שיביא עימו כמדי שנה אלפי רצים וגם שינויים בתנועה. כרגיל, מידע לנהגים יש בשפע...
Posted by Tomer Chelouche on Monday, February 22, 2016


אני חולם שיום אחד היחס למשתמשי התחבורה הציבורית יהיה טוב יותר, שלפחות יהיה זהה ליחס שמקבלים יושבי המכוניות. אני גם חולם על עיר שאין בה אירוע ספורט ענק בחסות קונגלומרט, שהעירייה משלמת עליו פעמיים (גם מקצה לו 1.3 מיליון ש"ח וגם מפריטה בחינם את כיכר רבין לשבועיים וגם מלבישה את העיר בפרסומות), ושהרצים משלמים עליו פעמיים (גם מאות שקלים על עצם ההשתתפות, וגם בלבישת פרסומת). ובינתיים, תליתי שלט קטן על תחנת האוטובוס שמתחת לבית.

להגדלה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...