13/10/2010

הטעות הכי גדולה בתולדות האנושות



זוהי הרצאה קצרה ומדהימה של ג'יימס הווארד קונסטלר על הטעות הכי גדולה בתולדות האנושות - הקצאת משאבים אדירה ולא פרופורציונלית למכוניות. בארצות הברית התופעה הזו קשה במיוחד (ולא פלא שהאמריקאים אחראים לחמישית מהזיהום העולמי, למרות שהם מהווים רק 5% מיושבי תבל). עם זאת, ייאמר לזכותם של האמריקאים, שהם גם הכי מתקדמים במאמציהם לנסות ולפתור את הבעיה. שימו לב גם לסרטון Fixing the Great Mistake. ויש עוד הרצאה מעניינת מבית TED, מפי אלן דאנהם ג'ונס שמציגה חזון לתיקון הבעיה שנקרא Retrofitting Suburbia.

פשוט מ-א-ל-ף!

ואולי כדאי להביא גם מעצמנו - גם כאן בישראל אנחנו מעודדים את הרכב הפרטי ביתר שאת. אם להתמקד בתל אביב, הדוגמאות של כיכר דיזנגוף (שהוגבהה ב-1978)  וכיכר אתרים (שנחנכה בשנת 1975) מאוד מוכרות. אני מביא דוגמא פחות מוכרת, שגם קשורה לתחום העיסוק שלי- נווה צדק.

כיכר השעות היפות היא חלק ממתחם המבנים שממערב לרח' המרד (דן פנורמה, בית התעשיינים, בית הטקסטיל ושאר מבנים). מוגבהת ממפלס הרחוב, מתחתיה שתי קומות של חנייה, אין שום דרך לגשת לכיכר הזו. לא פלא שאף אחד לא שמע עליה. אם מסתכלים על התוכניות, מבהיל לחשוב שרצו להקים שלוש כאלה, על חשבון שכונת נווה צדק.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...