10/03/2016

האשמת הקרבן

החליט לוותר על כלי התחבורה המסוכן
אתמול נדרסו שני ילדים בני 14 בבאר שבע. הם רכבו על אופניים חשמליים. זה קרה בדיוק בשעה שהכנסת אישרה תקנות חדשות שיגבילו את הרכיבה על אופניים חשמליים. שימו לב לכתבה שפורסמה הבוקר באתר ynet ומדגימה איך הופכים את קרבנות תאונות הדרכים לאשמים:
אליה סנדרוסי וחברו נפגעו מרכב פרטי בעת שעשו את דרכם על אופניים חשמליים מבית הספר הביתה. אליה נפצע בינוני וחברו אושפז עם פגיעת ראש במצב קשה. אחרי התאונה החליט אליה לוותר על כלי התחבורה המסוכן


לפי הכתבה הזו אפשר להבין שהנדרס החליט לוותר על האופניים החשמליים שלו, כי זה כלי תחבורה מסוכן. אז האמת היא שזה כלי התחבורה הכי פחות מסוכן מבין כל האפשרויות העומדות לרשותנו. שימו לב מיהם הנפגעים בתאונות דרכים:

רוכבי אופניים כמעט שאינם נפגעים בתאונות דרכים (למ"ס)

אז אופניים לא מסכנים את מי שרוכב עליהם - לפחות לא יותר מאשר הליכה ברגל, או נסיעה בכלי רכב ממונע. אז אולי האופניים החשמליים בטוחים לרוכבים, אבל הם בטח מסכנים את הולכי הרגל, לא? בואו נבדוק את זה:

אופניים כמעט שאינם מעורבים בתאונות דרכים (למ"ס)

כל ההפחדות בקשר לאופניים החשמליים פשוט לא מגובות בנתונים. הן משרתות דבר אחד - הפניית האצבע המאשימה כלפי הקרבנות האמיתיים. מיהם אותם שני ילדים בני 14 שהסתובבו בבאר שבע על אופניים חשמליים? האם העיר שלהם תוכננה להולכי רגל ורוכבי אופניים? לא. היא תוכננה עם כבישים רחבים שיעבירו כמה שיותר מכוניות כמה שיותר מהר. צודק דרור רשף, שכתב על תאונה אחרת - שאירעה בחולון, שבה נהרג ילד בן 11 שרכב על אופניים. מה אפשר לצפות מילד בן 11 שהעיר שלו תוכננה קודם כל למכוניות? שיוציא רישיון?

לא סתם ההורים מציידים את ילדיהם באופניים חשמליים. איזה סיוט זה להסיע את הילד לכל מקום, כי העיר היא מקום מסוכן לילד להסתובב בו. אבל זה לא צריך להיות כך. הולכי רגל, וילדים בפרט, צריכים לחוש מוגנים בעיר שלהם. לפני עידן הרכב הפרטי, הרחוב היה שייך לכולם. רק משעה שהמכונית עלתה על בימת ההיסטוריה, בתחילת המאה ה-20, רחובות הערים הופקעו מהולכי הרגל. המכוניות הצליחו להשתלט על המרחב הציבורי, ותאונות הדרכים התפשטו. אז יצרניות כלי הרכב יצאו בקמפיין שנועד להאשים את הולכי הרגל בכך שהם אחראים למותם שלהם. הנה סרטון נהדר שמסביר את זה:



הסיפור הזה לא נגמר. הוא ממשיך. בישראל של היום, רוכבי האופניים החשמליים הם שנמצאים תחת מתקפה. התקנות החדשות שיגבילו את הרכיבה על אופניים חשמליים אושרו לאחר קמפיין ארוך שנועד להאשים את רוכבי האופניים החשמליים בגרימת תאונות דרכים. שיא הקמפיין היה כשרופאי בית החולים איכילוב קראו "לעצור את האופניים החשמליים":



בשנה האחרונה מטפלים במחלקות המיון והאורתופדיה במאות נפגעים כתוצאה מאופניים חשמליים. הבוקר התגייסו ארבעה רופאים בכירים באיכילוב להגברת המודעות בסכנות הטמונות בכלי הרכב המסוכנים האלה:
Posted by ‎איכילוב - המרכז הרפואי ת״א‎ on Thursday, February 19, 2015

ספק אם יוקצו המשאבים המתאימים כדי לאכוף את התקנות החדשות (חבישת קסדה, העלאת גיל הרכיבה מ-14 ל-16, איסור רכיבה על מדרכות, מהירות מקסימלית של 25 קמ"ש), אבל אין ספק שהבעיה האמיתית כאן כדי להישאר. שנת 2015 הייתה השנה הקטלנית ביותר בכבישים מזה זמן רב - 357 הרוגים - זה הרוג ביום. כל יום אנחנו משחקים כאן רולטה, מי לא יחזור הביתה. וזה בגלל מכוניות, לא בגלל אופניים חשמליים. ולא תראו את רופאי איכילוב קוראים "לעצור את המכוניות"

מירב מורן (מבקרת ערים, "גלובס") יצאה להגנתם של רוכבי האופניים החשמליים, והסבירה שהתקנות החדשות לא יועילו והן נובעות מחוסר הבנה של מי הגורם לתאונות הדרכים:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...