16/03/2016

לא קיבוץ

לפני שבועיים, בוועידת הנדל"ן של "גלובס", סיפר ראש עיריית תל אביב רון חולדאי על הביקור שלו בסינגפור. שם הוא ראה דירת שלושה חדרים, ובכל חדר גר מישהו. "הבנתי שכולנו צריכים לשנות את הלך הרוח ולחשוב יצירתי איך לייצר דיור זול במרכז העיר". הכותרות הכריזו על הפתרון למחירי הדיור בתל אביב - "דיור שיתופי"

אז האם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי מחפש מישהו לגור איתו? כנראה שלא. הוא גר בבית נחמד, בשכונה פרברית בצפון תל אביב. אז מה זה דיור שיתופי, ולמה חולדאי רוצה את זה? 

קודם כל "דיור שיתופי" זו לא המצאה חדשה שחולדאי מצא בסינגפור. בתל אביב יש לא מעט אנשים שגרים ב"דיור שיתופי". קוראים לזה דירת שותפים. בדירת שותפים בדרך כלל חולקים מטבח, וגם שירותים ומקלחת לפעמים, ואם יש - אז גם סלון. אז מה צריך לרצות יותר מזה?

הנה כתבת וידאו שחולדאי שיתף (לינק) בעמוד הפייסבוק שלו בצירוף הטקסט הזה:
הצטרפו אליי לתרגיל בחדשנות: צו השעה הוא תכנון של דירות קטנות יותר עם חללים משותפים. כפי שנעשה ברחבי העולם, גם אצלנו מתחילים בהליכי תכנון של דיור משותף ואנחנו רוצים להתייעץ אתכם - אילו חללים אתם הייתם מוכנים לשתף עם השכנים שלכם לבניין? חדר כביסה? חדר כושר? חדר משחקים לילדים או אולי חלל עבודה משותף? אשמח לשמוע את הרעיונות המקוריים שלכם!


הצטרפו אליי לתרגיל בחדשנות: צו השעה הוא תכנון של דירות קטנות יותר עם חללים משותפים. כפי שנעשה ברחבי העולם, גם אצלנו מתחי...
Posted by ‎רון חולדאי‎ on Thursday, March 10, 2016

אז מתברר שהכוונה ב"דיור שיתופי" היא לחללים שהיינו משתפים כל השכנים לבניין - אוקיי. אצלנו בבניין יש מקלט שכולנו חולקים בשעת הצורך. וגם הגינה בכניסה לבניין היא של כולנו. יש בניינים שחולקים שטח לחנייה, לדאבוני. אז מה עוד מציעים לשתף? חדר כביסה, חדר כושר, חדר משחקים וחדר עבודה...

בואו נצטרף ל"תרגיל בחדשנות" שחולדאי מציע לנו כאן, ונדמיין בניין שהדיירים חולקים בו חללים כאלה. אה, רגע. לא צריך לדמיין. במגדלי היוקרה שנבנו בתל אביב בשנים האחרונות, נמצא בריכה וחדר כושר, וגם חדר משחקים ולובי, ואולי גם חדר כביסה. אז הפתרון של חולדאי למחירי הדיור הוא שכולנו נעבור למגדלי יוקרה?

אין פה שום דבר חדש - לשתף חללים בין שותפים לדירה או שכנים לבניין, זה משהו שכבר קורה. אם הוא יקרה יותר, אז מחירי הדיור יהיו זולים יותר? לאו דווקא. עובדה שהחללים המשותפים היום נמצאים דווקא במגדלי היוקרה

אז מה הפתרון האמיתי? קודם כל, לא צריך להמציא את הגלגל. צודקת מבקרת הערים מירב מורן שמסבירה שהרעיון הזה יוצר בעיה חדשה. אם יהיה לי חדר כביסה או חדר כושר בבניין, שאני צריך גם לממן אותו - אז אני מחויב לתשלום נוסף בכל חודש, שאני לא יכול להתנתק ממנו אלא אם אני עובר דירה. זה דווקא מצמצם את האפשרויות ולא מרחיב אותן

חולדאי עושה את תל אביב ב"טיים אאוט"

צריך לזכור מהיכן הגיע חולדאי. הוא הגיע מקיבוץ (חולדה). במערכת הבחירות האחרונה, לפני שנתיים וחצי, פרס חולדאי את משנתו: "חזון 'קיבוץ בעיר' מחייב אותנו לשלושה דברים: השירותים הטובים ביותר, בעלויות הנמוכות ביותר לתושבים, ובמרחק שאף פעם לא יעלה על חצי שעה באופניים או ברגל מהמקום שבו התושב גר"

אז באמת הקיבוץ היה פלופ לא קטן, בין השאר משום שהוא ריכז את כל השירותים, ולא איפשר שום תחלופה או חלופה. ההצלחה של הפרויקטים שחולדאי מתגאה בהם (GetTaxi, WeWork) טמונה בכך שהם מאפשרים. הם מוסיפים אפשרויות בחירה, ולא כובלים אותך לשירות שלא תוכל להתנתק ממנו

החזון שחולדאי תיאר אינו "קיבוץ בעיר" - הוא עיר בעיר! עיר היא בדיוק מקום שבו המרחקים קצרים (דווקא בקיבוץ התושבים צריכים לנסוע במכונית למקומות העבודה והלימודים שמחוץ ליישוב, או לשירותים שהם יותר מחדר אוכל ומכבסה). עיר היא בדיוק מקום שבו מסופקים השירותים הטובים ביותר (כי היא מרכזת הרבה אנשים מוכשרים, מחברת ביניהם וגם יוצרת ביניהם תחרות). עיר היא בדיוק מקום שבו יחס העלות-תועלת גבוה יותר בזכות כל אלה - לא צריך להחזיק מכונית (עלות נמוכה), ואפשר ליהנות משירותים מעולים (תועלת גבוהה)

העיר מנצחת את הקיבוץ בכל פרמטר אפשרי. שימו לב - הקיבוץ העברי הראשון והעיר העברית הראשונה הוקמו באותה שנה. מאז 1909, דגניה צמחה ל-524 תושבים. תל אביב מתקרבת לחצי מיליון איש. גם מבחינה היסטורית, העיר הצליחה בישראל הרבה יותר מהקיבוץ. רק צריך להפנים מהי עיר, ולא להקשיב לקיבוצניק שמנסה להסביר לנו מהו קיבוץ כאילו הוא מוכר לנו מקרר

גם גיל קויבסקי מסביר שכלכלה שיתופית קשורה בטבורה בסביבה עירונית. והרעיון של חולדאי, שבעצם אומר שאפשר לרכז את כל השירותים בבניין אחד, תמוה. הוא גם מזכיר בבירור תפיסות אנטי-אורבניסטיות, שהרגו את הרחוב העירוני מתוך תפיסה שאנשים יישארו בבניינים, וכך יהיה אפשר להרחיב את הכבישים עבור המכוניות

הערה לסיום - חולדאי מנסה לתפוס כותרות כדי להיכנס לפוליטיקה הארצית. הרעיון הזה של "דיור שיתופי" הוא הניסיון של חולדאי להצטייר כמוזיל יוקר המחייה, משל היה שר האוצר משה כחלון. צריך לזכור שחולאי אחראי למחירי הדיור בתל אביב, לטוב ולרע. הוא גם אמר זאת בעצמו, באותה הזדמנות שבה העלה את בלון הניסוי של הדיור השיתופי. יש מי שיטען שזה מה שראש עיר צריך לעשות - לייצר את הערך הגבוה ביותר לתושבי העיר. אמנם בתל אביב יש לא מעט שוכרי דירות שנפגעים מכך, אבל גם יש לא מעט בעלי נכסים שהרוויחו, ואולי ראש העיר צריך לשרת את האינטרסים שלהם. זו כמובן סוגיה של פוליטיקה עירונית - את מי העיר צריכה לשרת? את תושביה?את כל מי שנמצא בה? את בעלי הנכסים שבה? את המדינה?

לצערי, הדיון הזה לא ממש מתקיים. גם לא מתקיים דיון על אספקטים אחרים של עירוניות, כמו דמוקרטיה עירונית. למשל, חולדאי הכריז, גם כן לפני כשבועיים, את הדבר הבא (לינק) בסטטוס בפייסבוקו:
משיחותי עם בני נוער אני חש כי הערכים הכל כך חשובים של הדמוקרטיה הולכים ונשחקים בשיח הישראלי של השנים האחרונות. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לחזקם.
לכן החלטנו כי עיריית תל אביב-יפו תצא בתכנית לימודים חדשה להטמעת ערכי הדמוקרטיה בבתי הספר, מכיתה א' עד יב'
מי זה "החלטנו"? האם מדובר בהורים שגרים בעיר? או בתלמידים? או במחלקת החינוך? למעשה, ברור ש"החלטנו" זה "החלטתי". אני לא יכול לחשוב על דוגמא שלילית חזקה יותר לדמוקרטיה, מאשר הנחתה של ראש עיר מה ילמדו בבתי הספר. גם התלמידים, מן הסתם, לא מתלהבים. צודקת הכתבת נעמה ריבה שתיארה את ההתנהלות האנטי-דמוקרטית של חולדאי גם בהקשרים של תכנון ובנייה ושל התנהלות מול חברי מועצת העיר

חולדאי עושה את תל אביב
אני אציין כאן עוד אחת, שגרמה לי לעשות מעשה. עד לפני שבועיים היינו מקבלים את העיתון טיים אאוט - בערך העיתון היחיד שעוד מתפקד כמקומון אמיתי - כזה שמזכיר את מה שעיתון "העיר" עשה בתל אביב בשנות ה-90' (בגדול, עיצב מחדש את הזהות התל-אביבית). אבל בשנה האחרונה רואים ממש הידרדרות - מעיתון שגם ידע לבקר את העירייה, הוא הפך לשלט פרסומת לכל מה שחולאי רוצה לקדם. הנה גם הרעיון של "דיור שיתופי" זוכה לאפס ביקורת בכתבה "שותפות גורל: התוכנית החדשה של חולדאי להורדת שכר הדירה"

מקור המחויבות של טיים אאוט לעיריית תל אביב מגיע ממקום עסקי. אין בזה שום דבר פסול, אבל כן היה הגיוני לפרסם את שיתוף הפעולה המסחרי הזה

מה שכן פסול הוא האופן שבו חולדאי מבקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא מבצר את שלטונו באמצעים שמונעים מהציבור להתערב, עיין ערך מספר התיקים והתחומים שבהם עוסק נתניהו, העיתון שמשמש לו כשופר ועוד"

זה פסול משום שאין הבדל חולדאי לנתניהו - כל אחד ושופרו הוא. אז החלטנו לא לחדש את המנוי לטיים אאוט השנה. כלומר, החלטתי

אגב, זו הייתה החלטה די קלה, כי יש כמה עותקים של טיים אאוט בכל יום חמישי בבית הקפה שליד הבית (שאותו אני חולק לא רק עם שותפיי לבניין, אלא עם כל מי שרוצה, כי אני גר בעיר פתוחה ולא בקיבוץ סגור)

ועכשיו למשהו אחר לגמרי:

פורים 2016
Posted by ‎רון חולדאי‎ on Wednesday, March 16, 2016

תגובה 1:

  1. "דגניה צמחה ל-524 תושבים. תל אביב מתקרבת לחצי מיליון איש", לא צריך להיסחף לדמגוגיה, דגניה נוסדה כיישוב כפרי חקלאי ולא רצתה לגדול מעבר לכך. השוואה מגוחכת.

    השבמחק

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...