10/06/2013

המרוץ למועצת העיר תל אביב

הבחירות לראשות העיר והבחירות למועצת העיר נערכות באותו מועד, אך הן שונות בתכלית. הבחירות לראשות העיר (בפתק צהוב) הן אישיות, ואם אף אחד מהמועמדים לא זוכה ב-40% מהקולות נערך סיבוב נוסף שבועיים לאחר מכן. הבחירות למועצת העיר (בפתק לבן) הן לא אישיות, אלא רשימתיות. בהקשר זה כדאי לציין שבבחירות המקומיות יכולה להשתתף רשימה שאינה מפלגה (בניגוד לבחירות לכנסת), כלומר, כל קבוצת תושבים יכולה להתאגד ולהציג רשימת מועמדים למועצת העיר.

עוד דבר חשוב בנוגע לבחירות למועצת העיר הוא אחוז החסימה. בבחירות למועצת העיר סופרים את כל הקולות הכשרים ומחלקים אותם במספר המושבים במועצת העיר (למשל, ב-31 מושבים בקרה של מועצת העיר תל אביב יפו). המספר המתקבל הוא המכסה, שמשמעותה מנדט אחד. אחוז החסימה עומד על 75% מהמכסה. למשל, בבחירות למועצת העיר ב-2008, הצביעו כ-140 אלף איש. לאחר החלוקה ל-31 מושבים, המכסה עמדה על כ-4,500 קולות. אלא שהסיעה הקטנה ביותר שנכנסה למועצת העיר - רשימת יאפא (רשימה ערבית יפואית בראשות סמי אבו שחאדה ועומר סיקסיק) - הצליחה לעשות זאת עם 3,717 קולות בלבד! למעשה, גם 3,370 קולות בלבד (75% של 4,500) היו מספיקים לרשימה כדי להשתתף בחלוקת המנדטים ולהכניס חבר מועצה אחד. כלומר, אחוז החסימה בבחירות המקומיות עובד בצורה ההפוכה, ודווקא מעצים את המפלגות הקטנות שעל גבול אחוז החסימה.



בעיר של כ-400 אלף תושבים, מפתיע לגלות שפחות מ-4,000 קולות (פחות מ-1%!) יכולים להשפיע באופן כל כך משמעותי על חלוקת המנדטים. משום שמספר הקולות הדרוש להכנסת רשימה למועצת העיר כל כך נמוך, צצות רשימות מועמדים כמעט לכל דבר ועניין. בבחירות הקודמות התמודדו 18 רשימות, ומתוכן 12 הצליחו להיכנס למועצת העיר ולחלק ביניהן את 31 המושבים -
מתוך "תוצאות הבחירות לראשות העירייה
ולמועצת העירייה בתל-אביב-יפו 11.11.2008"

  • 5 מושבים - עיר לכולנו בראשות דב חנין
  • 5 מושבים - תל אביב אחת בראשות רון חולדאי
  • 3 מושבים - הירוקים
  • 3 מושבים - רשימת הצעירים "רוב העיר"
  • 3 מושבים - מרצ
  • 3 מושבים - כח לגמלאים
  • 2 מושבים - ש"ס
  • 2 מושבים - ליכוד
  • 2 מושבים - חזית דתית מאוחדת - יהדות התורה
  • 1 מושבים - צדק חברתי לתל אביב יפו
  • 1 מושבים - לתת לחיות למען בעלי החיים
  • 1 מושבים - יאפא


בבחירות הקרובות יתמודדו לבטח כמעט כל הרשימות הקיימות היום במועצת העיר, אך מעניין לראות מה יקרה עם כוונות הפיצול של שתיים מהן - צעירי מפלגת העבודה ממש לא מרוצים מחולדאי, ומבקשים להפריד את רשימת "תל אביב אחת" מרשימת מפלגת העבודה (מעניין מה חושבת על זה יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ', שלא הסירה את תמיכתה בחולדאי גם בעיצומה של המחאה החברתית בקיץ 2011), וחבר מועצת העיר בנימין בביוף מסיעת ש"ס מתכוון להקים רשימה עצמאית, שתייצג את הקהילה הבוכרית בעיר. כדאי גם לעקוב אחר שתי רשימות חדשות שמתגבשות בימים אלו - "ילדי תל אביב", שמבקשת לייצג את ההורים התל אביבים, ו"סיעת דרום תל אביב", שמבקשת לזעוק את זעקת דרום העיר. אפשר גם להתחיל לעקוב אחרי רשימת "רוב העיר", שהלכה יד ביד עם חולדאי בחמש השנים האחרונות, ולקראת הבחירות המקומיות התחילה לעדכן שוב את דף הפייסבוק שלה.

תגובה 1:

  1. אנונימי12/6/13 11:41

    אני לא יודע מאיפה השם המצחיק הזה צעירי תל אביב , הדרישה לרשימת אמת היא של מזכירי סניפים רבים כולל ותיקים, צעירים ובני דור הביניים של המפלגה , למעשה יש רוב די גדול במועצת המחוז . נכון שחלק מהם הינו חבר במשמשרת הצעירה אבל ממש אין קשר בין השניים. הדרישה היא בגלל רצונם להשפיע על הרכב הרשימה ועל הקשר בין הנבחירם לציבור שבוחר אותם (חברי המפלגה בעיר) רשימתו של רון חולדאי לא ספרה את המפלגה וזאת רק תגובת נגד .

    השבמחק

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...