27/06/2013

ניצן הורוביץ עולה על הגל?

המרוץ של ח"כ ניצן הורוביץ לראשות עיריית תל אביב יפו לא נראה טוב עד שלשום. עד כה הוא לא הצליח לבדל את עצמו באופן חד מספיק מראש העיר הנוכחי רון חולדאי. הוא התחיל את הקמפיין בכך ששיבח את תרומתו של חולדאי לעיר, אך הציע לנסח מחדש את סדרי העדיפויות של העירייה. הקמפיין המשיך בכל מיני התבטאויות של הורוביץ מעל גלי הפייסבוק שתומכות במאבקים מקומיים, כמו אולפני ההקלטות בתל אביב או בית הספר האנתרופוסופי ברמת אביב. מי שרואה את עצמו מועמד לראשות העיר צריך לעבור מהמיקרו למאקרו, להציע השקפת עולם כוללת.

לא פלא שסקר (של מפלגת העבודה) הראה כי חולדאי יזכה בכמחצית מהקולות, והורוביץ יסתפק בכרבע מהקולות בלבד. ההשפעה החיובית של הורוביץ על הבחירות המקומיות ניכרת יותר במרוץ למועצת העיר, שם מרצ צפויה להכפיל את כוחה (כפי שעשתה בבחירות הארציות לפני כחצי שנה) ולעלות מ-3 ל-6 מושבים. גם אם מרצ יזכו בכל המושבים של מועצת העיר, כל עוד חולדאי נבחר לראשות העיר, הורוביץ צפוי לחזור לעבודתו הפרלמנטרית.

סיבה נוספת לכך שהמרוץ של הורוביץ דשדש עד שלשום היא שעוד ועוד רשימות שלא נראה כי יתמכו בו מצטרפות למרוץ למועצת העיר. חלקן אף מצטיירות כמי שיתמכו (אולי באופן בלתי רשמי) בראש העיר הנוכחי. הנה ארבע ידיעות שצריכות להדאיג את הורוביץ:

- מפלגת העבודה התנתקה מרשימת תל אביב אחת בראשות רון חולדאי לאחר שלוש מערכות בחירות משותפות. עם זאת, המפלגה תתמוך בקמפיין של חולדאי (משום שהמפלגה החליטה לתמוך בכל חבר מפלגה שמכהן כראש עיר ומבקש להיבחר מחדש). זהו מהלך גאוני של יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ' שנקרעה בין מחויבותה לחולדאי לבין מחויבותה לצעירי המפלגה שביקשו להתנתק ממנו. רשימת העבודה למועצת העיר בוודאי לא תתמוך בהורוביץ, וגם אם לא תתמוך ישירות בחולדאי, המפלגה תעשה זאת. אגב, הסקר של מפלגת העבודה מנבא שרשימתו של חולדאי תשמור על כוחה, ומפלגת העבודה תזכה בשני מושבים במועצת העיר - דווקא הפיצול לשתי רשימות מחזק את חולדאי.

- מפלגת יש עתיד חטפה את חבר מועצת העיר עו"ד דן להט מסיעת הירוקים, והוא יעמוד בראש רשימת יש עתיד למועצת העיר. המפלגה שזכתה בכמחצית מקולות התל אביבים בבחירות הארציות צפויה לסחוף גם את מועצת העיר. ח"כ בועז טופורובסקי ממפלגת יש עתיד היה בין מקימי רשימת הצעירים "רוב העיר" -האם ייתכן איחוד בין רשימת יש עתיד לרשימת הצעירים? כנראה שלא. גם ב"יש עתיד" הבינו שאיחוד רשימות רק פוגע בכמות המנדטים (המקרה המפורסם של הבחירות הארציות הוא האיחוד בין הליכוד וישראל ביתנו, שהוביל לאבדן של 11 מנדטים). לא ברור מה יעלה בגורלה של רשימת הירוקים שלהט בא ממנה, שכן הרשימה איבדה גם את פאר ויסנר שעמד בראשה בשל הרשעתו בבית המשפט. בכל מקרה, הורוביץ צריך להיות מודאג מכך שעוד שתי רשימות - יש עתיד ורוב העיר - יתמכו באופן לא רשמי בחולדאי. אילו דן להט היה גם רץ לראשות העיר, חולדאי היה צריך קצת לחשוש מכך (משום שאולי היה מצליח לגנוב לו את קולות עבר הירקון).

- תנועת עיר לכולנו, שזכתה בכמות הקולות הגדולה ביותר בבחירות האחרונות למועצת העיר (אפילו יותר מרשימתו של חולדאי), בחרה ביושב ראש חדש שיחליף את ח"כ דב חנין. יו"ר עיר לכולנו החדש הוא אהרון מדואל, מי שהיה סגנו של חנין בחמש השנים האחרונות. מדואל הוא אמנם ההפך הגמור מהורוביץ - קבלן, תושב דרום העיר, ליכודניק ומזרחי - אך יש מי שחושש שגם פיצול קל של הקולות במחנה המתנגד לחולדאי הוא בעייתי. האם הורוביץ יוכל לשכנע את מדואל ואת חברי תנועת עיר לכולנו לוותר על ראשות העיר למען המטרה המשותפת של החלפת חולדאי? בינתיים נראה שעיר לכולנו ומדואל לא יוותרו להורוביץ. הטענה העיקרית היא שמרצ עם 3 מושבים במועצת העיר צריכה להתאחד עם עיר לכולנו שמחזיקה ב-5 מושבים, כך שמדואל יהיה המועמד של הרשימה המשותפת לראשות העיר והורוביץ יהיה סגנו, כך לפי יוסף ברוך. כשבודקים למי יש יותר גדול, נראה שהמאבק הוא בעיקר על אגו (למרות שגם ניתן לזהות הבדלים אידיאולוגיים בין הרשימות ובין העומדים בראשותן).

- עו"ד ראובן לדיאנסקי שעומד בראש רשימת "מהפך ירוק בתל אביב" עדיין במרוץ לראשות העיר. הוא אפילו מצליח לגנוב קצת תקשורת מהורוביץ, ואפילו באתר ynet התייחסו ללדיאנסקי ברצינות והציבו אותו לפני הורוביץ בדיווח לקראת הבחירות המקומיות.

אז אחרי כל החדשות הרעות האלה, למה בכל זאת נראה שח"כ ניצן הורוביץ עלה על הגל?

הכל בזכות בעל מכולת בשם יעקב (קובי) ברנר. אותו ברנר נמצא במאבק משפטי מזה שנים נגד העירייה, שלא אוכפת את החוק שלה עצמה לסגירת עסקים בשבת (לטענתו, העובדה שהוא סוגר את המכולת בשבת, בעוד שהסופּרים פתוחים בשבת, פוגעת ביכולתו להתפרנס). הוא הגיע עד לבית המשפט העליון, שם נפסק המובן מאליו - עיריית תל אביב יפו יצרה קומבינה שנוגדת את שלטון החוק.

חוק עזר עירוני משנת 1980 אוסר על פתיחת בתי עסק בשבת. העירייה לא פועלת בנחישות נגד עסקים שמפרים את החוק, אלא מסתפקת בחלוקת דוחות. בינתיים הרשתות הגדולות שפתוחות בשבת לא מפסידות כמעט כלום מהדוחות שהן נאלצות לשלם, ואילו העסקים הקטנים שסוגרים בשבת כורעים תחת הנטל. אמר בית המשפט לעירייה - או שתבטלי את החוק או שתאכפי אותו באמת. אי אפשר להמשיך את הקומבינה הזו.

אגב, הקומבינה הזו היא רווח נקי של ראש העיר המכהן, שיכול לרצות גם את שותפיו לקואליציה מסיעת "חזית דתית מאוחדת" (בכך שהוא לא מבטל את חוק העזר העירוני) וגם את תושבי העיר החילוניים (שיכולים להמשיך לצרוך בשבת), ועל הדרך להעשיר את קופת העירייה (שני מיליון שקלים בשנה מדוחות שנמסרו לעסקים שנפתחו בשבת).

הפסיקה של בג"ץ לא הייתה יכולה להגיע בזמן טוב יותר להורוביץ, שזכה להתבטא בנושא בכלי התקשורת. כמו כן, העירייה תיאלץ להחליט תוך זמן קצר האם לשנות את החוק או לבטל אותו או להתחיל לאכוף אותו ביתר שאת - כלומר, חולדאי ייאלץ לאכזב את תושבי העיר החילונים או את שותפיו לקואליציה. זהו רווח נקי להורוביץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...