29/04/2018

לאהוב את מה שאתה עושה?

הגעתי לאתר האינטרנט של נמל חיפה (אל תשאלו למה). עיני נמשכו ללוגו משונה בתחתית המסך. מעין סמליל בשילוב עם מוטו בצבעי דגל ישראל, שלא הצלחתי לפענח במבט ראשון. התעמקתי בזה:



באמת, אם תיגשו לאתר של נמל חיפה תראו שזה מה שמופיע למטה. כשחיפשתי את המשפט הזה ברחבי המרשתת גיליתי שזה גם מופיע על נייר המכתבים הרשמי שלהם. שאלתי את עצמי מה פשרו של זה. "אנשים אוהבים לעשות עסקים עם אנשים שאוהבים את העסק שלהם" חיפשתי בגוגל. המשפט הזה מיוחס לרובין ס' שארמה, מחבר הספר "הנזיר שמכר את הפרארי שלו".

לא יודע מה לאחל לעובדי נמל חיפה, שיהיו נזירים או שתהיה להם פרארי, או משהו... אבל אני לא הייתי הולך לפי המוטו הזה. אני מניח שיש פה תמצית של השקפת עולם רחבה יותר, אבל בכל זאת לא הייתי נצמד למסר הזה. קודם כל, לאהוב את העסק שלך זה מצוין, אבל זה לאו דווקא רעיון טוב. נניח שהעסק שלך נקלע לקשיים ואתה לא מצליח להתנתק ממנו רגשית? זה מצב מאוד מסוכן.

חיפה והנמל

אני הקשבתי ל- CGP Grey. כדאי לכם להכיר אותו. הוא מורה לשעבר, שיוצר סרטוני יוטיוב על נושאים שמעניינים אותו. הוא גם משדר בשני פודקסטים - האחד נקרא Hello Internet, והשני הוא Cortex. אני מאוד מחבב את השקפת עולמו. הוא טוען שכל הזמן אומרים לנו ללכת אחרי ה-passion שלנו. הדברים אשר אליו אנחנו כמהים. לטענתו, זו לא עצה טובה לחיים. הסיבה היא שיש לנו דברים שאנחנו טובים בהם, ויש דברים שאנחנו לא טובים בהם. כשאנחנו צעירים אנחנו יכולים להתנסות הרבה ולגלות במה כדאי לנו להשקיע את הזמן שלנו. מאוחר יותר אנחנו מגלים איפה הזמן שלנו מושקע בצורה טובה יותר, ושווה להישאר במקום הזה.

בכל מקרה, CGP Grey ממליץ לא להיקשר רגשית למה שאתה עושה. אפילו הוא ממליץ שלא להיקשר יותר מדי לעצמך. אם אתה קובע לעצמך לו"ז למחר של מה שאתה צריך לעשות - ראה בזה המלצה מטעם "אני בהווה" ל"אני בעתיד". למחרת, תהיה "אני בהווה" שמסתכל על ההמלצה של "אני בעבר". זאת השקפת עולם משחררת, שאני בהחלט מנסה ליישם על עצמי. היא מאפשרת לי להימנע ממלכודת מסוימת, שהיא הזדהות רגשית עם העבודה, עם מה שאני עושה.

הוא מדבר על זה פה ושם, אבל המקום שבו הוא הביא את תפישת עולמו בעניין הזה בצורה הכי קיצונית היא במאמרו I have died many times. מתוך המטאפורה הזו אפשר ללמוד הרבה על היכולת להשתנות. בסופו של דבר אני לא יכול לאהוב את העסק שלי, כי אני כל הזמן מסתכל עליו אחרת, בוחן אותו מחדש, בוחן את עצמי מחדש, ובודק את האפשרויות שלי. ואולי מחר בבוקר אני אקרא את "הנזיר שמכר את הפרארי שלו" ואני אחשוב שזה משפט גאוני, מי יודע. אבל בינתיים אני ממליץ - אל תאהבו את העסק שלכם. פשוט תהיו טובים במה שאתם עושים.

וחוץ מזה - תעקבו אחרי CGP Grey ! הוא יוצר בחסד. הנה לינק לסרטון החדש שלו: The Fable of the Dragon-Tyrant

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...