23/04/2018

שיתופי פעולה

אביב בתל אביב
נניח שיש לכם עסק קטן שבניתם במו ידיכם. הוא כבר עומד על הרגליים, או שהוא רק מתחיל לעמוד על הרגליים, ואתם רוצים לראות אותו גדל. באופן טבעי, כבר יצא לכם לבדוק את השטח ולגלות עוד עסקים בסביבתכם. למשל, מאמן כושר יכיר מאמני כושר אחרים שחולקים איתו את הפארק שבו הוא מעביר את האימונים שלו. אותו מאמן כושר גם יכיר את החנות שבה מוכרים ציוד ספורט שעליו הוא ממליץ ללקוחות שלו. באופן טבעי, עסק עצמאי שמנסה לגדול יפנה לכיוון של שיתופי פעולה עם עסקים שכנים.

הרעיון הוא די פשוט - אחד ועוד אחד שווה בדרך כלל שתיים, אבל כשמשתפים פעולה השלם גדול יותר מסך חלקיו. כלומר, אחד ועוד אחד יוצא פתאום עשר. המאמן יכול לפנות לחנות שמוכרת ציוד ספורט ולבקש הנחה מיוחדת ללקוחות שלו. גם אם החנות לא תפרסם את המאמן באופן ישיר, הערך המוסף עבורו יכול לבוא לידי ביטוי בשלב מאוחר יותר, אחרי שהקשר יתחזק ויתבסס. למשל, אני מקבל אנשים פונים אלי לפעמים בעקבות המלצה של אחד מבתי העסק ששיתפתי איתם פעולה בעבר. כשמכירים אותך באופן אישי, זוכרים אותך לתקופה ארוכה יותר, והרבה יותר קל להמליץ עליך.

חשוב לזכור ששיתוף פעולה עם "עסק שכן" הוא כמו מערכת יחסים. בהתחלה בודקים את המים, ולא ישר חותמים חוזה לכל החיים. בשל כך, שיתופי פעולה הם אחד האפיקים הנוחים להגדלת העסק - אפשר לנסות; ואם לא מצליח, אז לא נורא. ואם כן מצליח, אפשר להרחיב את שיתוף הפעולה לאפיקים נוספים או אפילו לכתוב חוזה אם מגיעים לרמת מורכבות גבוהה.

הנה שני שיתופי פעולה מגניבים מהניסיון האישי שלי -

"קיוסק 1920" הוא בית קפה מקסים בנווה צדק, שפועל מתוך קיוסק שנבנה לפני כמעט מאה שנה. לאחרונה הוא עבר שימור ושיחזור, ואפשר לבוא לקנות כאן גזוז בדיוק כמו בימיה הראשונים של תל אביב. הסיור שלי בנווה צדק מסתיים ליד "קיוסק 1920", ומדי פעם הקבוצה שאני מדריך רוצה לשבת לאכול שם. זה ערך מוסף עבור הסיור שלי - אנשים מתלהבים מהמקום, ואני יודע שאפשר לסמוך עליו - וזה כמובן גם לקוחות נוספים עבור הקיוסק. אני יודע שאני יכול לדבר עם החברים מהקיוסק, אם צריך להזמין מקום או אפילו לסגור תפריט מראש. חוץ מזה, לעתים אני גם מצטלם עם הקבוצה בסוף הסיור, ובקיוסק שמחים לעזור לנו ולצלם אותנו.

עם קבוצה בסוף סיור שהדרכתי, עומדים ליד "קיוסק 1920" (רח' לילינבלום 3)

אם שיתוף הפעולה הראשון שציינתי הוא במסגרת העסק שלי של הדרכת סיורים בתל אביב (TLVXP), אז שיתוף הפעולה השני שאציין הוא במסגרת העסק שלי שבו אני מייעץ לגופים ציבוריים בנוגע לעירוניות ותחבורה (Urbanizator). במסגרת הפעילות הזו יצא לי להכיר כמה מהאנשים שעומדים מאחורי ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, והם הזמינו אותי לכתוב כתבה לעיתון שלהם. העיתון ראה אור בשבוע שעבר, ושמחתי לראות את מה שכתבתי - קיצור תולדות התחבורה הציבורית בארץ ישראל - מופיע בדפוס. הקליקו על עמודי הכתבה כדי לקרוא אותה:




דברים שעשיתי לאחרונה ורציתי לשתף


היסטוריה לילדים: אריסטו || איך מסבירים לילדים על פילוסופיה ועל מישהו שחי ביוון העתיקה לפני 2,500 שנה? זו הייתה השאלה שניסינו להתמודד איתה, והתוצאה עלתה אתמול לאוויר... כלומר, למרשתת. אני כתבתי את הפרק הזה לפודקסט ״היסטוריה לילדים״ (ברשת הפודקסטים של תאגיד השידור הציבורי "כאן"), ויובל מלחי הגאון הפך אותו ליצירת מופת.


הכרזת העצמאות התחבורתית || בשבוע שעבר, לקראת יום העצמאות, שחררתי את גיליון 61 של הניוזלטר שלי ״מהנעשה בערינו״. הניוזלטר מוצף ליותר מ-300 אורבניסטים ואורבניסטיות בישראל (ובעולם). בין הזדמנויות העבודה והתכנים הרלוונטיים לאנשים שאוהבים ערים שרבבתי הפעם גם את ״הצהרת העצמאות התחבורתית״. בקצרה, ההצהרה קובעת כי ״חופש אין פירושו להגיע לכל מקום עם אוטו, אלא להגיע לכל מקום בלעדיו״. זה היה רלוונטי במיוחד ליום העצמאות, שהוא גם החג היחיד בישראל שבו התחבורה הציבורית פועלת (אם כי במתכונת מצומצמת).


הסיור הקולי הראשון בשביל העצמאות || יובל מלחי מהפודקסט "קטעים בהיסטוריה" הזמין אותי להקליט איתו פרק מיוחד על "שביל העצמאות". השביל נחנך בתל אביב ביום העצמאות האחרון, והוא מחבר בין עשרה אתרים. גולת הכותרת של השביל היא בית העצמאות - ביתו של ראש העיר הראשון מאיר דיזנגוף, והמקום שבו דוד בן-גוריון הכריז על הקמת המדינה. השביל מחבר בין ייסוד תל אביב לבין הקמת המדינה, ושמחתי ללכת לאורכו עם יובל ולספר את הסיפורים שהוא טומן בחובו.


הסיור הקולי ב"שביל העצמאות" הופק בחסות המכון למורשת בן גוריון. בימים אלה אנחנו מפיקים עם המכון סדרה מרתקת המספרת את סיפורו של דוד בן גוריון. זו הזדמנות להיזכר בפרק שכתבתי בעבר לפודקסט "היסטוריה לילדים" על ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל > היסטוריה לילדים: דוד בן-גוריון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...