08/12/2012

כמה קישורים מעניינים בנושאי תחבורה

לקראת השבוע הבא עלינו לטובה (חנוכה שמח!) הנה כמה קישורים בנושאי תחבורה -

"בתל אביב, למשל, אורך המסלולים השמורים לתחבורה ציבורית הוא 14 מטר לנפש - פחות מבקהיר ובמומבאי. הממוצע העירוני למסלולים אלה במדינות מפותחות הוא 150 מטר לנפש. הנסועה של רכב תחבורה ציבורית בשנה בישראל היא 49 ק"מ לנפש - מחצית מהממוצע במדינות מפותחות, בעוד שמהירות הנסיעה הממוצעת בישראל של רכב תחבורה ציבורית היא 16 קמ"ש, לעומת 25 קמ"ש בעולם... התחבורה הציבורית בישראל סובלת מתדמית נמוכה שמרחיקה ממנה עדיין קהל פוטנציאלי גדול - האזרח הישראלי נוסע בממוצע בשנה 133 פעמים בתחבורה ציבורית, לעומת ממוצע של 270 נסיעות לשנה בעולם המפותח. שיעור השימוש בתחבורה הציבורית בערים בישראל נמוך מ-30%, בעוד שבברצלונה ובפאריס הוא עומד על 67%... הפער העצום בין ישראל למערב זוכה לחיזוק גם כשבוחנים את היקף ההשקעה בתחבורה ציבורית. בערי אירופה משקיעים, גם כיום, כ-10 אלף יורו לשנה בממוצע לאדם בפיתוח תחבורה ציבורית, אך בישראל עומד הנתון על 1,400 יורו בלבד לאדם. ההשקעה בתשתיות תחבורה, שהיתה בשנים האחרונות בישראל כ-10 מיליארד שקל בממוצע לשנה, מהווה רק כ-1% מהתמ"ג. רק בשנים האחרונות עברה ההשקעה בתחבורה ציבורית את ההשקעה בכבישים, שמעודדים שימוש במכונית פרטית."

התנועה זורמת - לא לעוד הרבה זמן
"משרדי התחבורה והאוצר יעבירו בקרוב 220 מיליון שקל לאשדוד, שתוגדר כ"עיר מודל" לתחבורה ירוקה. אשדוד גברה על 16 ערים בינוניות (שמספר תושביהן 70 עד 250 אלף) בתחרות שערכו שני משרדי הממשלה... אשדוד העבירה הצעה מפורטת, שנועדה להפחית את השימוש במכוניות פרטיות בעיר, ולהעביר את נוסעיהן לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים. החלק המרכזי בתוכנית של אשדוד היא הקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית, בהן ייסעו קווי BRT (אוטובוסים רבי-קיבולת). הנתיבים החדשים, שאורכם הכולל יהיה כ-20 ק"מ, יצמצמו את האפשרות לנוע במכוניות פרטיות בעיר."

*גילוי נאות - לדעתי, עיריית תל אביב יפו, שלא כמו עיריית אשדוד, מועלת בתפקידה הציבורי בכך שאינה פועלת לקידום התחבורה הציבורית. נכון, רכבת תחתית הולכת ונחפרת מתחת לרגלינו (כבר ארבעים שנה בערך, וההערכות הזהירות ביותר מדברות על 2018 כשנת היעד להפעלת הקו הראשון בגוש דן), אבל דווקא בתל אביב מיזם אוטובוסים מהירים בנתיבים בלעדיים חיוני עוד יותר. על כך במאמר "סעו באוטובוס" (הארץ, 6/9/2010) פרי עטי.
"תוכנית התחבורה של המפלגה מתבססת בעיקרה על שדרוג מערך ההסעה הקיים בגוש-דן באמצעות הפעלת אוטובוסים רבי קיבולת, שיידחו את הצורך בהקמת רכבת קלה. בעבודה סבורים כי יש לאפשר נסיעות חינם - או בתשלום סמלי של שני שקלים - בחלק מקווי האוטובוס בגוש-דן, ומציעים להרחיב משמעותית את מספר הנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית... יש לציין כי סעיפי התוכנית של מפלגת העבודה אינם חדשים. כולם הוצעו בעבר, וחלקם אף נמצא בהליכי יישום. כך למשל, משרדי הממשלה מקדמים כבר שנים ארוכות - ללא הצלחה ניכרת - את הקמתם של תאגידי תחבורה ציבורית במטרופולינים. גם נסיעה ללא תשלום הוצעה בעבר, למשל על-ידי ח"כ דב חנין, שהציע לאפשר נסיעה חינם באוטובוסים עם תחילת יישומה של רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש-דן. גם ההצעה להפעיל אוטובוסים רבי-קיבולת בנתיבים ייעודיים, אינה חדשה. סיעת "עיר לכולנו" בעיריית תל-אביב ניסחה תוכנית דומה, ואף ניסתה לקדם אותה באמצעות פנייה רשמית למשרד התחבורה. אלא שהצעות אלה לא זכו עד כה להצלחה. מומחי תחבורה מציינים כי אחת הבעיות העיקריות שעומדות בפני פיתוח התחבורה הציבורית, היא ריבוי הגופים העוסקים בתחום. עשרות גופים שונים עוסקים בתכנון, ניהול, תפעול ותקצוב התחבורה הציבורית."

*גילוי נאות - הייתי חלק מהצוות שקידם את תוכנית "מהיר בעיר" של תנועת "עיר לכולנו", וערב הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן העליתי בפני ח"כ דב חנין את ההצעה לאפשר נסיעה חינם באוטובוסים לתקופת ניסיון על מנת לרכך את ההלם מהרפורמה.


"45 מתוך 60 עובדי תל אופן מתכוונים לפתוח בשביתה החל ב-18/12/2012 במחאה על העסקה פוגענית של חברת FSM - הזכיינית המפעילה את שירות תל אופן עבור עיריית תל אביב יפו."

"ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, רוצה למנוע התאגדות עובדים בכל מחיר, למרות שזאת זכותם הדמוקרטית של כל אזרחי ישראל. ומי עומדת לימינו אם לא יו"ר המפלגה החברתית, שלי יחימוביץ'... מדוע עיריית תל אביב יוצאת בפרויקט תל אופן לכאורה שבא לשרת את אזרחיה ואני אף מנוי שלה, אך בו בזמן היא מדכאת את עובדיה? ובכן, זהו פרצופו של השמאל החדש והוא מצוי ובגדול במפלגת העבודה. הוא לכאורה ירוק, נגיש, ושירותי לאזרחים. אך הוא גם גונב את המשכורת מהעובדים וחי על קיצוץ לא פוסק של הזכויות שלהם."

זוגות אופניים רבים של תל אופן ברמת החייל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...