08/01/2017

הערב זה קורה

הערב בשעה 22:00 יחל מבצע "צינת בוקר" להורדת הכיכר המוגבהת. המבצע יימשך עשרה ימים. לאחר מכן, יעבדו על יצירת הכיכר החדשה במשך כשנה. בסוף העבודות יחזור הפסל של אגם למרכז הכיכר.

החל מאמש בחצות הונהגו הסדרי תנועה חדשים באזור כיכר דיזנגוף. כל קווי האוטובוס שעוברים בכיכר דיזנגוף כבר הוסטו לנתיבים חלופיים (בעיקר דרך קטע של רחוב פרישמן שהפך לדו-סטרי, בין דיזנגוף לשלמה המלך, ומעניין יהיה לראות את ההשתלבות של אוטובוסים בדרך זו, כי אין סיבה שהקטע הזה לא יהיה דו-סטרי גם לאחר הורדת הכיכר). ייאמר לזכות "אחוזות החוף", החברה העירונית שמבצעת את הנמכת כיכר דיזנגוף, שהיא דאגה למשתמשי התחבורה הציבורית בצורה הטובה ביותר שנראתה פה מזה זמן רב. גם נתלו פוסטרים ענקיים בתחנות האוטובוס (שמודיעים על ביטול תחנה או על תחנה זמנית של קו מסוים), דיילים הסתובבו בין התחנות וחילקו חוברות עם כל השינויים בקווים ואפילו פורסמה על כך מודעה בעיתון (למי שעוד מעדיף לצרוך חדשות בגרסת העץ המת).

"צוות הסברה תחבורה ציבורית חידוש כיכר דיזנגוף"

הדייל בפעולה

השילוט בתחנה

החוברת שחולקה באוטובוסים

המודעה בעיתון

למרות ההסברה הנרחבת על כך שהפרויקט נועד להחזיר את הכיכר להולכי הרגל, התגובות בעמוד הפייסבוק של העירייה לא נלהבות. יכול להיות שלא משנה מה העירייה תעשה, היא תחטוף את הביקורות פשוט כי היא נתפשת כמתעללת בתושבים. בינתיים, זרועות העירייה הן אלה שעושות את העבודה. כאמור, חברת "אחוזות החוף" מורידה את הכיכר בפועל, ו"מרכז העיר הלבנה" (או "בית ליבלינג לשימור") אחראי על הצד האמנותי. לאחר הריסת הכיכר, יחולקו 500 חתיכות גרנוליט שייאספו מההריסות ויחולקו לעוברים ושבים משל הייתה חומת ברלין.

בשבוע שעבר היו כמה קריאות שמחה של פעילים סביבתיים, כשנתלו שלטים על העצים שיועדו לכריתה, לפיהם העצים מיועדים לשימור. מהר מאוד התברר שהשלטים הללו נתלו לתקופה הקרובה, לעשרת הימים שבהם מורידים את הכיכר, ורק לאחריה, כשיעבדו במשך שנה על יצירת הכיכר החדשה, יכרתו את העצים. השמחה הייתה מוקדמת מדי (אם כי אפשר להבין את הפעילים שראו את השלטים והסיקו מכך שלא ייגעו בעצים בכלל). האם הם עוד יצליחו להציל את העצים?

אזור העבודות כבר מגודר. הנה תמונות אחרונות מסוף השבוע האחרון, עם הגדר (שהייתה סלע מחלוקת בין העירייה לבין בעלי העסקים, שחששו שהגדר תפריע ליושבי המסעדות ובתי הקפה).

















לסיכום - פוסטים שכתבתי על העבר, ההווה והעתיד של כיכר דיזנגוף:
  • מה הקשר בין כיכר דיזנגוף לכיכר אתרים?
    זה היה הפוסט הראשון שלי על כיכר דיזנגוף. בעיקר ניסיתי להבין מה זו כיכר עירונית (שהיא לא סתם מעגל תנועה, אלא מקום שאנשים יכולים לשהות בו), וחקרתי את הכיכרות שהיו ברחוב אלנבי ואת היעלמותן. גם ניסיתי להבין את ההגבהה של כיכר דיזנגוף ושל כיכר אתרים, ולספר על החזית להורדת כיכר דיזנגוף
  • שלמה להט (צ'יץ') ומאבקו להגבהת הכיכר
    ראש העיר המיתולוגי צ'יץ' כל כך רצה להגביה את כיכר דיזנגוף שהוא הסתבך בדרך באמירה שערורייתית וכמעט הועמד לדין על כך. גם הקואליציה העירונית כמעט קרסה בגלל זה, אבל הוא לחץ על חברי מועצת העיר מהמפד"ל עד שנכנעו ואפשרו לו להתקדם עם תוכנית ההגבהה - למרות שלא היו לה אישורי בנייה!
  • כיצד הכיכר נחנכה, הוגבהה ובקרוב תרד
    קיצור תולדות הכיכר מהימים שהייתה פאר "העיר הלבנה" בתל אביב של שנות ה-30' דרך הקמילה של רחוב דיזנגוף והגבהת הכיכר, ועד עלייתו המחודשת בתחילת המאה ה-21. שילבתי הרבה מסמכים, תמונות, סרטונים ויצירות אמנות מתקופות שונות, שכולם מתייחסים לכיכר דיזנגוף ומדגימים עד כמה היא מציתה את הדמיון
  • התוכנית להצלת הפיקוסים בכיכר מכריתה
    לקראת הנמכת כיכר דיזנגוף צפויים להיכרת 11 פיקוסים בני 80 שנה. למה הפיקוס הוא העץ הכי מושמץ בתל אביב? מהי התוכנית שיכולה למנוע את כריתת הפיקוסים? אמנם אומרים עליו שהוא מלכלך ומרים תשתיות ולא מתאים לעיר, אבל עדיין מצער להיפרד מעצים כל כך ותיקים
  • כיכר הנשים - צינה דיזנגוף וג'ניה אוורבוך
    כיכר דיזנגוף היא אחד המקומות היחידים בתל אביב שמנציח את דמותה של אישה - צינה דיזנגוף. רק 3% מרחובות העיר קרויים על שם נשים. לא זו בלבד שהכיכר קרויה על שם אישה, אלא שהיא גם תוכננה על ידי אישה - ג'ניה אוורבוך. הפוסט הזה מוקדש לקריאה פמיניסטית של אזור כיכר דיזנגוף בואכה רחוב ריינס
  • כיכר דיזנגוף כמרקחה
    דני קרוון קורא לעיריית תל אביב להפר את החוזה עם יעקב אגם, בעלי העסקים סביב הכיכר קוראים לעירייה לתמוך בהם בתקופת העבודות, ואדריכלית קרן אנגלמן קוראת לה לוותר על מעגל תנועה לטובת כיכר חדשנית בצורת א'
  • סיור התחדשות בדיזנגוף
    תמונות מהסיורים המיוחדים שערכתי על עלייתו ונפילתו ועלייתו מחדש של רחוב דיזנגוף. כיצד מרכז העיר הפך למקום מושבה של הבוהמה ולבירת התרבות של ישראל, כיצד הוא הלך ונבל עם השנים, וכיצד חזר לפרוח. סיור של שעה וחצי עד שעתיים, שבמהלכו מטיילים במרכז תל אביב של פעם - קולנוע תל אביב, תיאטרון אהל, בית צעירות מזרחי, בתי הבימה, קפה כסית ועוד. אפשר גם לעשות את הסיור באופן עצמאי.
  • הקמפיין להצלת העצים העתיקים
    קמפיין של ארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה" שנועד להציל את 11 הפיקוסים שעתידים להיכרת בכיכר דיזנגוף קצר הצלחה בזכות השילוב בין החלל האמיתי לחלל הווירטואלי. מודעות אבל שנתלו על העצים זכו לעשרות צילומים ואלפי שיתופים ברשתות החברתיות. האם זה יספיק כדי להציל את העצים מכריתה?
  • עמונה בכיכר דיזנגוף
    תשומת הלב התקשורתית שהופנתה לפירוק הפסל של יעקב אגם בכיכר דיזנגוף לא נפלה מזו שהוקדשה למאחז הבלתי חוקי עמונה. כיכר דיזנגוף הייתה לסמל הרבה לפני עמונה, אבל קו ישיר נמתח בין שני הסמלים, שאולי מסמנים את החלוקה בין מפעל ההתנחלות ביהודה ושומרון לבין היישובים שבתוך הקו הירוק, בין דתיים לחילונים, בין ימין ושמאל, ויהיו גם מי שיגידו בין מדינת ישראל ומדינת תל אביב.
  • כיכר העיר הומה
    הורדת הפסל של אגם החזירה את האנשים לכיכר. ואולי באו להתרשם מיצירת האמנות הזמנית שצוירה על גבי כיכר דיזנגוף, רגע לפני ההריסה שלה. בכל מקרה, אין תחליף לתכנון עירוני שמתחשב בבני אדם, שבסך הכל רוצים מקום לשהות בו
  • סוף השבוע האחרון בכיכר
    רגע לפני שתחמו את הכיכר בגדרות, בסוף השבוע האחרון שבו הציבור הורשה להשתמש בכיכר היה יום שישי חורפי ושמשי, מהסוג הנדיר שמצפים לו כל השנה. אנשים רבים באו להיפרד מהכיכר, מתכוננים לשעת ה-ש', ביום ראשון, ה-8/1/2017, בשעה 22:00, אז יתחיל מבצע "צינת בוקר" להורדת הכיכר המוגבהת. המבצע יימשך עשרה ימים. לאחר מכן יחזרו הסדרי התנועה המוכרים, ובמשך שנה יעצבו את הכיכר החדשה במפלס הרחוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שמח שקראת :) ותודה על התגובה. בקרוב אקרא אותה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...